شناسهٔ خبر: 136736 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سیر بار ترانزیت ریلی در فروردین ماه به ۵۷۵ کیلومتر رسید

قطار باری عملکرد ناوگان حمل‌ونقل ریلی در حوزه ترانزیت نشان می‌دهد متوسط سیر بار ترانزیت در یک ماهه ابتدایی سال جاری به ۵۷۵ کیلومتر رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بررسی عملکرد ناوگان حمل‌ونقل ریلی در حوزه ترانزیت نشان می‌دهد متوسط سیر بار ترانزیت طی فروردین ماه ۱۴۰۲ به ۵۷۵ کیلومتر رسیده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت راه‌آهن، از این میزان، متوسط سیر بار صادره ۳۰۸ کیلومتر و متوسط سیر بار وارده ۳۳۴ کیلومتر اعلام شده است.

همچنین مجموع تناژ بار نفتی و غیر نفتی در فروردین ماه سال جاری ۶۸ هزار و ۱۱۶ تن بوده که ازا ین میزان بیش از ۶۲ هزار تن نفتی و بیش از ۱۳۰ هزار و ۵۰۰ تن غیر نفتی بوده است.

از مجموع تناژ بار ترانزیتی فروردین ماه ۱۳۶ هزار و ۱۱۴ تن بار صادره و ۳۳ هزار و ۲۷۶ تن بار وارده بوده است.

مجموع بار ترانزیتی ریلی در فروردین ماه معادل ۲ هزار و ۵۸۲ واگن بوده که از این میزان یک هزار و ۳۸ واگن نفتی و یک هزار و ۴۹۰ واگن غیر نفتی بوده است.

شایان ذکر است، در میزان و حجم بارهای ترانزیتی عوامل متعدد جهانی از جمله هرگونه تغییرات در تجارت بین‌المللی، تغییرات قیمت‌های جهانی و ... در تصمیمات کشورها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود،‌ تاثیر گذار است.

ترانزیت از طریق روش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی می‌توان انجام شود اما ترانزیت ریلی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می‌تواند بیش از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.