شناسهٔ خبر: 136770 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام عنوان شد؛

تونل کبیر کوه تا دهه فجر زیر بار ترافیک قرار می گیرد

بازدید تونل کبیر کوه ایلام.JPG مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در بازدید تونل کبیر کوه از زیربار ترافیک رفتن این تونل تا دهه مبارک فجر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(ایلام)، فرشاد دوستی مدیرکل این دستگاه اجرایی در بازدید از تونل کبیر کوه گفت: تونل کبیر کوه و راههای طرفین آن در مجموع ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص آخرین وضعیت اجرایی تونل کبیر کوه گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه چهار هزار و ۷۵۰ متر است که حفاری و کف برداری آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار مشغول عملیات لاینینگ و احداث جداول کناری هدایت آب  و ... آن می باشد وتا کنون نزدیک به  ۳ هزار و پانصد  مترازلاینینگ آن به انجام رسیده و طبق برنامه ریزی به عمل آمده در شرایط عادی و تأمین اعتبار پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجر عملیات لاینینگ وزیرسازی و روسازی مسیر تونل اصلی به پایان برسد.

وی افزود: درمسیر تونل کبیرکوه از سمت آبدانان ۱۱ کیلومتر عملیات راه سازی (۶ کیلومتر به سمت مورموری و دهلران و ۳ کیلومتر به سمت شهر آبدانان و ۲ کیلومتر رمپ و لوپ پل زیرگذر) در مرحله روسازی و آسفالت می باشد و پل زیر گذر آن نیزاحداث و تکمیل شده است.

دوستی در خصوص مسیر تونل کبیر کوه از سمت شهرستان دره شهر نیز گفت: از سمت شهرستان دره شهر ۶،۵ کیلومتر راه سازی درحال انجام است که در این شش و نیم کیلومتر ۹ رشته تونل و یک دهنه گالاری( تونل مصنوعی)  به طول بیش از ۲ هزار متر احداث شده  و تا کنون نزدیک به ۱۶۰۰ مترلاینینگ این تونل‌ها که بیشتر آنها به صورت سه خطه به خاطر سراشیبی و ایجاد مسیر سبقت احداث شده اند به انجام رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: از سمت دره شهر نیز طبق برنامه زمانبندی درصورت تأمین اعتبارو مساعد بودن شرایط پیش بینی می شود تا دهه مبارک فجراین قسمت از مسیر نیز تکمیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خاطر نشان کرد: به لحاظ عملیات راهسازی تونل کبیر کوه و راههای ترفین تا دهه مبارک فجر تکمیل و امکان عبور وسایل نقلیه از این مسیر فراهم خواهر شد اما بهره برداری نهایی و زیر بار ترافیک رفتن تونل کبیر کوه طبق استانداردهای حمل و نقل  منوط به تکمیل روشنایی و تهویه این تونل می باشد.

لازم به ذکر است تونل کبیرکوه بین شهرستان دره شهر و آبدانان قرار دارد وبابهره برداری از آن بیش از ۲۰۰ پیچ پر خطر و گردنه صعب العبور کبیرکوه حذف شده و در آینده تاثیر مهمی در توسعه منطقه به جهت اتصال استان‌های مرکزی به مرزهای بین المللی  کشورعراق فراهم خواهد شد.