شناسهٔ خبر: 136925 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی کردستان اعلام کرد؛

انجام تمهیدات لازم برای مدیریت بحران با توسعه ایستگاه‌های شتابنگار زلزله

مصاحبه الیاسی با صداوسیما مدیر کل راه وشهرسازی کردستان از انجام تمهیدات لازم برای توسعه شبکه شتابنگار زلزله در استان باهمکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی و راه اندازی وتقویت سامانه پاسخ سریع زمین لرزه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (کردستان)، جهانگیر الیاسی مدیر کل راه وشهرسازی کردستان اظهار کرد: وقوع زمین لرزه های پیاپی سالهای گذشته در استان نشان می دهد که کردستان یکی از استان های مستعد کشور در راستای وقوع زمین لرزه است و به همین دلیل باید مسئولان و مدیران پیش بینی وتمهیدات لازم را برای مدیریت شرایط بحرانی داشته باشند.

الیاسی با اشاره به اینکه داشتن اطلاعات دقیق از مهمترین ابزارهای مدیریت بحران از جمله زلزله است ادامه داد: مدیریت بحران در شهرهای بزرگ همچون سنندج در زمان رویداد زمین لرزه ای مخرب، بدون اتکا به داده‌های سریع و دقیق از مکان زمین‌لرزه و سایر پارامترهای اساسی آن امکان پذیر نیست.

وی اعلام کرد: دسترسی به این مهم با راه اندازی سامانه پاسخ سریع محقق میشود که شرط لازم آن تامین اعتبارات استانی است.

مدیر کل راه وشهرسازی کردستان گفت: شبکه ملی شتابنگاری زلزله ایران در مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، سامانه پاسخ سریع زمین لرزه را طراحی ودر دست اجرا دارد که این سامانه اطلاعات اساسی زلزله را در فاصله زمانی کوتاه با استفاده از داده های علمی تهیه ودر اختیار مدیران قرار می دهد.

مدیرکل راه وشهرسازی کردستان خاطر نشان کرد: مدیریت اطلاعات حوادث و سوانح نقش مهمی در موفقیت برنامه‌های ارزیابی ریسک حوادث، پایش مخاطرات و هشدار سریع پیش از وقوع حوادث و سوانح و نجات جان انسان‌ها و حفظ اموال و دارایی‌های فردی و عمومی ایفا می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: دانش، فناوری و مدیریت اطلاعات به ما کمک می‌کند سه عامل اصلی حوادث و سوانح یعنی مخاطرات، آسیب‌پذیری‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی و نیز در معرض مخاطرات قرار گرفتن افراد و سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی را شناسایی، محاسبه و تحلیل کرده و آن را کاهش دهیم.

الیاسی افزود: برای تکمیل و راه اندازی سامانه پاسخ سریع نیازمند توسعه و تکمیل زیرساخت ایستگاهای شتابنگار هستیم وبا پیگریهای صورت گرفته توسط این اداره کل و مدیریت بحران استان کردستان تا کنون۲۶دستگاه در ۱۲ ایستگاه شتابنگار برخط دردو فازدر سالهای ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در شهرهای سنندج (استانداری و دانشگاه کردستان )، بانه، مریوان،سقز، کامیاران، دیواندره،قروه،بیجار، دهگلان، سروآباد، کانی سور، راه اندازی شده است.

وی از عملیاتی نمودن فاز سوم توسعه ایستگاه های شتابنگار برخط استان با نصب وراه اندازی هفت ایستگاه شتابنگار در شهرهای اورامان تخت، هزار کانیان، آرمرده، شویشه،موچش، پالنگان و روستای لاین درصورت آماده سازی زیر ساخت لازم تا ۱۵ تیرماه خبر داد.

الیاسی  ادامه داد:  اطلاعات این ایستگاه‌ها به صورت برخط، از طریق خطوط مخابراتی تلفن همراه (Global System for Mobile communications) به سرور مرکزی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انتقال می‌یابد.