شناسهٔ خبر: 136929 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

سیگنال‌های مثبت «جو» و «اقیانوس» برای بارش‌های بیشتر در ایران

بهزاد لایقی سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: آخرین تغییرات شاخص نوسان جنوبی اقیانوس آرام نشان می‌هد که امسال این شاخص در فاز مثبت یا «ال نینو» قرار دارد که باید منتظر بارش‌های بیشتر در جنوب و نواحی مرکز کشور بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  بهزاد لایقی سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی اظهار داشت: تقریبا همه شاخص های دورپیوند موثر بر اقلیم ایران نوید بخش افزایش بارش در پاییز و زمستان پیش رو است.وی افزود: آخرین تغییرات شاخص نائو در اقیانوس اطلس نشان می دهد که این شاخص وارد فاز منفی شده است که در این فاز وضعیت بارش های شمال و مرکز کشور به ویژه در پاییز و زمستان بیشتر است.

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: این شرایط مطلوب در شاخص «انسو» نیز درجریان است به طوریکه آخرین تغییرات این شاخص نشان می دهد که انسو امسال در فاز مثبت یا «ال نینو» قرار دارد که ایران در این شرایط بارش های بیشتر دریافت می کند.

لایقی اضافه کرد: در فاز ال نینو بارش های کشور در مناطق جنوبی و مرکزی بیشتر از نرمال است.وی ادامه داد: خروجی داده های شاخص MJO نیز نشان می دهد نوسانات این شاخص امسال به نفع بارش در مناطق جنوبی و مرکزی کشور است.

سرپرست معاونت توسعه پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان کرد: در صورت ادامه روند مورد انتظار شاخص MJO، فعالیت های همرفتی در اقیانوس هند افزایش یافته و بارش های بیشتر برای نیمه جنوبی کشور انتظار می رود.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، لایقی گفت: الگوی شاخص IOD اقیانوس هند نیز نشان دهنده شرایط مطلوب برای بارش نواحی مرکزی و جنوبی کشوراست.وی افزود: اختلاف دمای نواحی شرقی و غربی اقیانوس هند نشان می دهد که شاخص IOD اکنون در فاز مثبت و تجمع آب های گرم در بخش غربی اقیانوس هند قرار دارد. این شرایط انتظار بارش های بیشتر برای نواحی جنوبی و مرکزی کشور را حاصل می کند.