شناسهٔ خبر: 136977 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

کارگروه کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده‌ها در صنعت سیمان و بتن تشکیل می‌شود

نشست سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر تشکیل کارگروه کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده‌ها در صنعت سیمان و بتن تاکید کرد و گفت: با توجه به زمان تعیین شده جهت تهیه بسته پیشنهادی، ضرورت دارد هرچه زودتر کارگروه شکل بگیرد و راهکار عملیاتی ظرف مدت دوهفته آینده ارایه شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تهیه طرح و نقشه راه کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده‌ها در صنعت سیمان و بتن، نشست تخصصی با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، رییس مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، ریاست و جمعی از اعضای هیات عامل صندوق ملی مسکن و رییس انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار و در این خصوص بحث و تبادل‌نظر شد .

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نشست با اشاره به وظیفه تعیین شده برای این مرکز از سوی وزیر راه و شهرسازی جهت تشکیل کمیته کارشناسی  بررسی موضوع کاهش مصرف انرژی و تولید آلاینده‌ها در صنعت سیمان و بتن ، برلزوم تعامل و هماهنگی مستمر اعضای این کمیته کارشناسی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، صندوق ملی مسکن و انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در جهت تسریع وظایف و تعهدات محوله تاکید کرد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: با توجه به زمان تعیین شده جهت تهیه بسته پیشنهادی در این موضوع، ضرورت دارد هرچه زودتر کارگروه شکل بگیرد و راهکار عملیاتی ظرف مدت دوهفته آینده ارایه شود.

حیدری خاطرنشان کرد: بر اساس راهکاری که از سوی متخصصان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با انجمن کارفرمایان صنعت سیمان  کشور تعیین شده است، زمان آن فرارسیده است که استفاده ازسیمان آمیخته در کشور رواج یابد.

وی توضیح داد: استفاده از سیمان های آمیخته می تواند در موضوع کاهش آلاینده‌ها کمک موثری داشته باشد و همینطور بحث کاهش مصرف انرژی را نیز برای ما به دنبال داشته باشد.

حیدری افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم این امر را  در چارچوبی که از لحاظ فنی از سوی مرکز و انجمن کارفرمایان سیمان طراحی و تایید می‌شود در پیوست قراردادهای ابلاغی معاونت مسکن به استان‌ها قرار دهیم.

سرپرست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی همچنین گفت : براساس نتایجی که متخصصان به آن دست یافته اند سیمان آمیخته هم از لحاظ دوام و هم از لحاظ مصرف انرژی به ما کمک می‌کند و تا حد زیادی از وقوع بحران‌های احتمالی و قابل پیش‌بینی در آینده در زمینه اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند .

حیدری با اشاره به اینکه ترویج سیمان آمیخته می‌تواند در سرعت پیشرفت اجرایی و افزایش کیفیت اجرا در پروژه های نهضت ملی مسکن موثر واقع شود ،خاطر نشان کرد : با رایزنی‌های انجام شده با سازمان نظام مهندسی این امر محقق می شود و پیش بینی می شود با ارایه فواید استفاده از سیمان‌های آمیخته، تصور اشتباهی که در بین جامعه مهندسان نسبت به این نوع سیمان وجود دارد ، اصلاح شده و بیش از پیش رواج یابد .

گفتنی است در ادامه این نشست تخصصی در خصوص مقوله‌های تولید این نوع سیمان، استفاده‌ها و کاربردهای آن به ویژه در نهضت ملی مسکن و دیگر مسایل علمی ، پایهای و اجرایی از سوی اعضا بحث و تبادل نظر شد .