شناسهٔ خبر: 136978 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار با مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور مطرح شد؛

نقش دولت و شهرداری‌ها در نوسازی بافت فرسوده تسهیل‌گری است

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در دیدار برخی از رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور گفت: در انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری نقش دولت و شهرداری‌ها در این میان تسهیلگری و حمایتی است .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در  نشست با  مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور با اشاره به تشکیل کمیته‌ مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بر اساس قانون جهش تولید به ویژه ماده ۱۲ آن، اظهارکرد: از ظرفیت بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بیش از گذشته استفاده خواهد شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: نوسازی بافت‌های فرسوده یک اصل و به عنوان هدف اصلی و ذاتی در کشور به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه حفظ جان هموطنان در بافت‌های پرخطر فرسوده شهری به عنوان محور اصلی کار در شرکت بازآفرینی شهری ایران است، تصریح کرد: بنا به دلایل علمی‌، عقلی‌، عرفی‌، فرهنگی و اجتماعی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و یا به عبارت دیگر بافت‌های فرسوده‌، قدیمی و با ارزش، بهترین ظرفیت برای تولید مسکن را دارا هستند.

آئینی با بیان اینکه بافت‌های ناکارآمد شهری می‌تواند به عنوان اسکان جمعیت سرریز شهرهای بزرگ مورد استفاده قرارگیرد، اظهارکرد: بهترین و سریعترین روشی که می‌تواند عرضه و تقاضای بازار مسکن را به تعادل برساند، استفاده از ظرفیت تولید مسکن دربافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه در هر بخشی که دولت و نهادهای عمومی به صورت مستقیم وارد انجام پروژه‌ای شده‌اند، پروژه با مشکل مواجه شده است، عنوان کرد: با توجه به تجارب سه دهه اخیر در نوسازی بافت‌های فرسوده‌، پروژه‌های بازآفرینی شهری به دو صورت مداخله مستقیم دولت و یا  به صورت مشارکت مردمی انجام شده است که پروژه‌های بازآفرینی شهری که با  مشارکت واقعی مردم و با محوریت اصلی مردم انجام شده با موفقیت‌ همراه بوده است.

رئیس هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران بر انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری با مشارکت مردمی تاکید کرد و گفت: در انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری نقش دولت و شهرداری‌ها در این میان تسهیلگری و حمایتی است .

 آئینی ادامه داد: در حال حاضر بیش از۱۶۶ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری شامل ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۳۲ هزار هکتار بافت فرسوده تاریخی و ۵۹ هزار هکتار بافت حاشیه ای (سکونتگاه غیررسمی) وجود دارد.

انجام نوسازی در ۷۴ هزار هکتار بافت میانی و ناکارآمد

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه در دو بخش بافت تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی (‌حاشیه ای‌) بازآفرینی شهری متوقف شده است، بیان کرد: در مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه غیررسمی بدلیل وجود املاک تصرفی و در بافت تاریخی بدلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی‌، ساکنین در این محدوده‌ها رغبتی به دریافت پروانه نوسازی از شهرداری‌ها ندارند، پس بنابراین امر نوسازی در ۷۴ هزار هکتار بافت میانی و فرسوده در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی مهمترین بسته تشویقی برای اجرا را بسته تشویقی ۱۹ بندی با رویکرد شهرسازی برشمرد و گفت: برنامه نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده به عنوان یکی از ارکان نهضت ملی مسکن به‌شمار می‌رود.

وی افزود: راهکار اساسی نوسازی بافت فرسوده، مردمی‌سازی و مشارکت سازندگان و توسعه‌گران با مالکان در این بافت‌ها با استفاده از بسته‌های تشویقی است که توسط دولت و شهرداری‌ها تدارک دیده شده است.

آئینی گفت: بسته تشویقی شهرسازانه زمانی می‌تواند مؤثر باشد که شهرداری‌ها به عنوان دستگاه اصلی اجرای، بستر اجرای بسته تشویقی را برای بهره‌مند شدن مردم از حق قانونی خود برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کنند.

در این جلسه مقرر شد آسیب‌شناسی از فرایند صدور پروانه ساختمانی توسط دبیرخانه‌کمیسیون شهرسازی و معماری شهرهای کشور صورت گیرد و نیز شهرداری‌های پیشگام در صدور پروانه دو مرحله‌ای تجربیات خود را ‌به سایر شهرداری‌ها در راستای صدور پروانه ساخت در محلات هدف بازآفرینی شهری به اشتراک بگذارند.

شایان ذکراست، دراین نشست تعدادی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و اعضای مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.