شناسهٔ خبر: 137051 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بنادر تشریح شد؛

احداث و بهره‌برداری از ۱۱ پست اسکله در بنادر کشور/بهره‌برداری از ۶۸ پروژه زیرساختی و تجهیزاتی در بخش دریایی

بندر احداث و بهره‌برداری از ۱۱ پست اسکله در بنادر کشور، بهره‌برداری از ۶۸ پروژه زیرساختی و تجهیزاتی در بخش دریایی، از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش بنادر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد دولت سیزدهم از ابتدای دولت تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی تشریح شد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه بنادر شامل افتتاح و بهره‌برداری از ۶۸ پروژه زیرساختی و تجهیزاتی در بخش دریایی به ارزش ۱۹۹۰۰ میلیارد ریال، احداث و بهره‌برداری از ۱۱ پست اسکله در بنادر کشور( ۸ پست اسکله شناور مسافری و گردشگری در بندر خرمشهر و ۲ پست اسکله در بندر گناوه و یک پست اسکله کانتینری در فاز سوم بندر شهیدرجایی) و بهره برداری از بندر چندمنظوره خمیر و بهره‌برداری از بخش دریایی پایانه بین‌المللی مسافربری دریایی بوشهر برای شناورهای دارای طول ۱۵۰ و عمق هفت متر می‌شود.

همچنین توسعه ظرفیت بنادر بازرگانی به عنوان یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است. در این بخش دو برنامه مهم در دستور کار قرار گرفت که شامل افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی و افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور است. در بخش نخست برای افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی، ادامه ساخت سه پست اسکله نفتی در بندر شهیدرجایی در حال انجام است. در بخش افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی کشور نیز تکمیل ساخت یک پست اسکله کانتینری در فاز سوم بندر شهیدرجایی انجام شد.

بر اساس جمع‌بندی‌ها مهمترین دستاوردها بر اساس افق و چشم‌انداز برنامه ریزی شده شامل این موارد است: ساخت سه پست اسکله نفتی در بندر شهید رجایی با پیشرفت فیزیکی ۶۰.۷۹ درصد  (از ۵۹.۰۳ درصد در پایان اسفند سال ۱۴۰۱ به ۶۰.۷۹   تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ )، تکمیل ساخت یک پست اسکله کانتینری در فاز سوم بندر شهیدرجایی با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد.

همچنین از دیگر دستاوردهای بخش بنادر می‌توان به تامین تعداد ۳۵ دستگاه تجهیزات استراتژیک با پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصد(از ۴۰ درصد در پایان آذر سال ۱۴۰۱ به ۴۲ پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲)، اشاره کرد.