شناسهٔ خبر: 137207 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با سفر وزیر؛

پس از ۲۶ سال انتظار، افتتاح بزرگراه بین‌المللی ارومیه_سرو

سفر به آذربایجان غربی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به افتتاح بزرگراه بین‌المللی ارومیه_سرو، گفت: توجه به ارتقای محور ارومیه – سرو و افزایش حجم ترانزیت در این بزگراه بین المللی نگهداری و حفظ حریم راه در اولویت مسوولان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه لو در مراسم بهره برداری از ۱۴۸ کیلومتر راه و بزرگراه اظهار داشت: ارتقا و حفظ حریم راه علاوه بر حفظ جان مردم، زمینه ترانزیتی شدن بیشتر این محور را فراهم می کند.

وی ادامه داد: بزرگراه بین المللی ارومیه – سرو یکی از محورهای مهم برای توسعه پایدار منطقه و استان به شمار می رود که بهره برداری از آن رونق منطقه را فراهم می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: طی دوسال گذشته بیش از ۲۶ کیلومتر از این محور احداث شده و زیر بار ترافیک رفته است.

وی با تاکید بر اینکه راه محور توسعه است، بیان کرد: با توجه به اینکه یک چهارم پایانه‌های کشور در آذربایجان‌غربی قرار دارد، ضرورت توسعه زیرساخت‌های لازم برای پایانه‌های مرزی به ویژه پایانه مرزی سرو در راستای توسعه پایدار و گسترش مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه، موضوع مهمی به شمار می‌رود.

وی افزود: این بزرگراه در ترانزیت خارجی و اتصال مرکز کشور از طریق آزادراه تهران - تبریز - بزرگراه شهید کلانتری به گمرک سرو نقش محوری دارد و توسعه مبادلات اقتصادی کشورهای ایران و ترکیه، رونق صنعت گردشگری و کاهش سوانح جاده‌ای از مهم ترین مزایای توسعه این بزرگراه است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در ادامه مراسم افتتاح این میزان، مسیر، اظهار داشت: از این میزان ۸۴ کیلومتر بزرگراه بوده که در محورهای نقده – پیرانشهر، بناب – محمدیار، حیدر آباد – نقده، ارومیه – سرو، میاندوآب – شاهین دژ، میاندوآب - بوکان و کریدور بزرگراهی غرب کشور هستند.

حمزه‌لو ادامه داد: ۶۴ کیلومتر نیز از این میزان به عنوان راه اصلی بوده و در محورهای میانه – سرچم، خوی – قطور – رازی، تکاب – دندی، شاهین دژ – تکاب، پیرانشهر – سردشت، خوی – چالدران، ریحان آباد – شهرک صنعتی و خوی – قره ضیاالدین قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بیان کرد: برای اجرای این میزان مسیر ارتباطی ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین عملیات اجرایی ۲۶ کیلومتر بزرگراه در استان آغاز می شود.

حمزه‌لو با اشاره به محورهایی که عملیات اجرایی آنها آغاز شد، بیان کرد: از این میزان مسیر ۲۲ کیلومتر در محور ایواوغلی- گیت منطقه آزاد ماکو و ۵ کیلومتر در محور سه راهی حیدرآباد – نقده قطعه ۳ قرار دارد.

وی با اشاره به میزان اعتبار پیش بینی شده برای این ۲ طرح نیز گفت: برای اجرای این طرح ها نیز هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.