شناسهٔ خبر: 137426 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی کشور:

تغییر اقلیم سبب کاهش پیش بینی پذیری جو شده است

تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیامدهای تغییر اقلیم پیش‌بینی پذیری رفتار جو را کاهش داده است و امروزه از روش‌های احتمالاتی برای پیش بینی ها استفاده می شود.

سحر تاج‌بخش در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران در پاسخ به سوالی در مورد درصد صحت پیش بینی های هواشناسی اظهار کرد: صحت ۱۰۰ درصد پیش‌بینی هواشناسی در هیچ جای دنیا نیست چرا که اساسا پیش‌بینی‌های هواشناسی حل معادلات دیفرانسیل جو هستند که یک خطای ذاتی در حل این معادلات وجود دارد.

وی افزود: ضمن اینکه داده های ورودی این معادلات که شامل داده های شبکه ایستگاه های هواشناسی است باید استاندارد و کافی باشد چراکه به عنوان اطلاعات ورودی مدل ها محسوب می شود. بنابراین هرچه شبکه منسجم تر و چگال تر باشد، خروجی پیش بینی ها بهتر می شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: وجود خطای ذاتی در حل معادلات جو موضوع اجتناب ناپذیر است اما از سوی دیگر برای بهبود پیش بینی ها نیازمند تامین تجهیزات و توسعه شبکه ایستگاهی برای خروجی های مناسب در مدل های جو هستیم که این موضوع در برنامه های توسعه سازمان لحاظ شده و در حال عملیاتی شدن است.تاج بخش اضافه کرد: امروزه یک موضوع بسیار مهم درباره صدور پیش بینی های بهنگام و کاربر پسند، مسئله پایش جو است که اساسا موضوع آن پوشش بهینه جو در مناطق مختلف جهان است.

تغییراقلیم بر ضرورت توسعه ایستگاه‌های هواشناسی تاکید دارد

وی تصریح کرد: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به مسئله تغییر اقلیم که در دنیا اتفاق افتاده ضرورت یک شبکه چگال تر با داده ها و اطلاعات بیشتر، بدیهی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان هواشناسی کشور به انواع ایستگاه های جوی مجهز است اما با استاندارد های بین المللی مقداری فاصله دارد و ضروری است این شبکه منسجم تر و با داده‌های بیشتر در سطح کشور تکمیل شود تا در صدور پیش بینی ها و اطلاع رسانی هشدارها موفق تر عمل شود.

تاج بخش در بخش دیگری گفت: گیلان تمام تجهیزات فعال در سازمان هواشناسی را داراست، هم رادار هواشناسی، بویه هواشناسی برای سنجش داده های دریایی، ایستگاه جو بالا برای اندازه گیری داده های لایه های مختلف جو، ایستگاه های هواشناسی، اقلیم شناسی و... در استان فعال است اما ضرورت دارد در حوزه ایستگاه های زمینی توسعه بیشتری اعمال شود.

وی افزود: سالانه حدود هشت تا ۱۰ میلیارد تومان برای نگهداری تجهیزات هواشناسی گیلان سرمایه گذاری می شود، ضمن اینکه بخش های توسعه ای هم ضرورت دارد که تجهیزاتشان تامین شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: در برنامه پنج ساله توسعه سازمان هواشناسی برنامه ریزی شده که ۱۴ ایستگاه دیگر در گیلان نصب و راه اندازی شود.

تاج بخش با بیان اینکه اعتبارات استانی بخشی از نیازهای راه اندازی ایستگاه های جدید را تامین می کند، گفت: در صورت تامین زمین و زیرساخت ها از سمت استان، سازمان هواشناسی آماده است که تجهیزات ایستگاه هایی که برای گیلان برنامه ریزی شده را تامین کند.

پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی براساس استانداردهای بین المللی صادر می‌شود

وی در بخش دیگری با تاکید بر رعایت استانداردهای بین المللی در صدور پیش بینی ها و هشدارهای جوی در کشور، عنوان کرد: امروز در دنیا در باره هشدارهای تاثیر محور صحبت می شود. یعنی اینکه مثلا شما بگویید این بارش چه تاثیری در منطقه مورد نظر دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: تولید و صدور پیش بینی های تاثیر محور علاوه بر داده ها و اطلاعات هواشناسی، به داده های دیگر نیز نیازمند است، این اطلاعات کمک می کند تا هشدار دقیق و درست صادر شود، مثلاً برای صدور هشدار تاثیر محور برای یک باد شدید، باید بدانیم سازه های ناپایدار و درخت های فرسوده کجا قرار دارد.

تاج بخش افزود: این اطلاعات در اختیار هواشناسی نیست. بنابراین باید یک پایگاه داده ملی در کشور راه اندازی شود و اطلاعات سایر دستگاه ها در اختیار هواشناسی قرار گیرد تا تاثیر مخاطرات جوی پیش بینی شده، برای کاربر تخصصی یا عمومی ارائه شود.