شناسهٔ خبر: 137440 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۶۹ هزار کیلومتر از راه‌های کشور اسکن و پایش شدند

کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از مراحل پایانی دور چهارم طرح ملی پایش وضعیت رویه راه‌های کشور  (PMS) با پیشرفت ۹۹ درصدی و ارزیابی ۶۹ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: دور چهارم طرح ملی پایش وضعیت رویه راه‌های کشور  (PMS)با پیشرفت ۹۹ درصدی و ارزیابی ۶۹ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی به ایستگاه پایان خود رسیده است.

 مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بهره‌گیری از دانش فنی، نیروی انسانی متخصص و در اختیار داشتن تجهیزات به روز و منحصربفرد، نقش آفرینی موثری در راستای تحقق سیاست‎‌ها و برنامه‌‎های کلان دولت مردمی و وزارت راه و شهرسازی، بالاخص مدیریت دارایی زیر ساخت‌های حمل و نقل در بخش های مدیریت روسازی راه‌های درون شهری و برون شهر  (PMS)، سطوح پروازی فرودگاه  (APMS)، ابنیه فنی راه در سطح شبکه و پروژه در سراسر کشور ایفا می‌کند.

کیانپور با بیان اینکه راه‌های شریانی کشور ۷۰ هزار کیلومتر است، افزود: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اعزام ۲ اکیپ مجهز به تجهیزات هوشمند لیزری و تصویربرداری پیشرفته توانسته حدودا ۹۹ درصد محورهای شریانی کشور را بدون ایجاد ترافیک و منطبق بر سرعت مسیر، ارزیابی کرده و دور چهارم پایش راه‌های کشور در استان اصفهان و در ایستگاه آخر به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: این روش در ارزیابی راه‌های اصلی، فرعی و درون شهری مورد استفاده قرار گرفته و در همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۴ دور و به درخواست برخی از شهرداری‌ها  نظیر شهرهای تهران، زنجان، قم، البرز و مشهد تا ۳ بار برای بهبود وضعیت روسازی شبکه راه‌های شریانی و درون شهری مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: با استفاده از داده‌ها و اطلاعات بدست آمده در این روش، پیش‌بینی هزینه مورد نیاز برای نگهداری آن به شکل مکانیزه و سریع صورت می‌گیرد و در این راستا شناسنامه محورها، خصوصیات عملکردی محورها، تعیین نوع سیاست نگهداری در شبکه راهی، قطعهبندی محورها، تخمین هزینه‌های مورد نیاز عملیات و مشخص کردن اولویت عملیات از جمله خدمات دیگری است که اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، از نتایج حاصل از این پایش در اختیار کارفرمایان و متولیان نگهداری راهها و معابر قرار می‌دهد.

کیانپور با اشاره به اینکه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ضلع فناورانه وزارت راه و شهرسازی است خاطر نشان کرد: اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان بخشی از ظرفیت های فنی این شرکت، خدمات نوین و بروزی را بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی ارائه می‌کند نظیر مطالعه جامع وضعیت روسازی و طرح بهسازی روسازی راه، ارزیابی خرابی سطحی روسازی، تعیین ناهمواری روسازی راه در پروژه‌های تحویل راه‌های جدید یا بهسازی شده، ارزیابی ظرفیت باربری سطوح پروازی، ارزیابی ناهمواری سطوح پروازی، استفاده از روش‎های ژئوفیزیکی مانند رادار نفوذی زمین(GPR) و مقاومت ویژه الکتریکی که از جمله خدمات منحصربفرد شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این حوزه است.