شناسهٔ خبر: 137470 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر فرودگاه شهدای ایلام خبر داد؛

تکمیل ترمینال جدید فرودگاه ایلام تا اربعین امسال

محمد جواد یگانه مدیر فرودگاه شهدای ایلام گفت: برای اجرا و تکمیل ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام قریب به ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و این ترمینال تا اربعین امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدجواد یگانه مدیر فرودگاه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از اجرا و تکمیل ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام با هزینه‌ای قریب به ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه خبر داد و گفت: این ترمینال تا اربعین امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. 

یگانه همچنین با تشریح اقدامات صورت گرفته در فرودگاه شهدای ایلام، گفت: با پیگیری‌های بسیار و همکاری استاندار وقت استان در سال ۹۹ سایت و آنتن رادیویی صدای مرکز ایلام که از عمده موانع در اجرای طرح باند ۱۴ این فرودگاه بود، با تأمین اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به منطقه صالح آباد انتقال داده شد.

وی افزود: با این جابه‌جایی، مانعی که سالیان متمادی برای لندینگ و تیک‌آف پروازهای فرودگاه شهدای ایلام بود، رفع شد و ارتفاع آنتن رادیویی صدا و سیما از ۱۵۴ متر به ۶۲ متر کاهش یافت و فرودگاه ایلام در زمره فرودگاه‌های استاندارد کشور قرار گرفت.

مدیر فرودگاه ایلام با اشاره به اهم اقدامات صورت گرفته برای اجرای ترمینال جدید، افزود: آماده نمودن ترمینال جدید فرودگاه بصورت اضطرار جهت تردد زائران با احداث مسیرهای دسترسی با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال، پارکینگ اضطراری زائران به مساحت ۱۰ هزار مترمربع در جنب ترمینال جدید، احداث پد(محل ایستایی بالگرد) امداد و نجات و نظامی و آب پاش اورژانس ۹۰۰۰ مترمربع با هزینه ای بالغ بر شش میلیارد ریال، پذیرش بیش از ۴۲۶ سورتی پرواز در ایام اربعین؛ از جمله اقدامات صورت گرفته در فرودگاه شهدای ایلام بوده است.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام همچنین با بیان اینکه از این تعداد پرواز ۹۴ پرواز برنامه ای، ۲۸۲ پرواز غیر برنامه ای، ۴۲ پرواز مربوط به انتقال شخصیت های کشوری و ۸ پرواز نیز ویژه حمل مصدومین بوده است، بیان کرد: در ایام اربعین شرکت هواپیمایی آسمان ۱۰ سورتی پرواز و شرکت هواپیمایی وارش نیز چهار سورتی پرواز برای خدمات رسانی به زوار به پروازهای خود اضافه کرده است.

یگانه با اشاره به اینکه در ایام اربعین ۲۸۲ پرواز فوق العاده نیز به منظور جابجایی پنج هزار و ۵۳۲ مسافر و زائر از طریق فرودگاه ایلام صورت گرفته است، یادآور شد: در ایام اربعین سال گذشته ۹۴سورتی پرواز انجام و در این راستا۸ هزار و ۹۷۱ مسافر جابجا شده است.

وی با اشاره به اینکه در ایام اربعین پارسال ۲۵۱ نفر مصدوم و همراه مصدوم به وسیله پروازهای C۱۳۰ نیروی هوایی ارتش از فرودگاه شهدای ایلام به فرودگاه مهرآباد منتقل شده است، خاطرنشان کرد: در ایام اربعین پارسال(۱۲ الی ۲۸ شهریورماه) ۳۵ تن مواد غذایی، دارو و آب معدنی از طریق فرودگاه ایلام به مقاصد مورد نظر ارسال شده است که از این تعداد، ۱۳ تن مواد غذایی، دو تن دارو و ۲۰ تن آب معدنی بوده است.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام با اشاره به اینکه در اربعین سال گذشته، ۴۳ هزار و ۲۹۱ کیلوگرم بار از طریق این فرودگاه جابجا شده است، اضافه کرد: برقراری موکب در فرودگاه، پذیرایی صبحانه ۱۲ روز و سه وعده نهار برای زائران اربعین، برپایی بیمارستان صحرایی در فرودگاه با بخش‌های مجهز اتاق عمل و ۱۵ تخت خواب و گروه پهبادی نهاجا جهت عملیات پرواز پهبادی در مرز عراق، از جمله دیگر خدمات و اقدامات انجام شده بوده است.

 یگانه ادامه داد: آماده کردن پارکینگ بالگرد اربعین با اعتبار استانی به مساحت هفت هزار مترمربع و با دریافت پنج هزار میلیون ریال اعتبار در سال ۹۹، بهسازی و دو منظوره کردن ترمینال قدیم جهت انجام پروازهای خارجی در ایام اربعین ۹۸ و ۹۹، پیگیری مداوم ترمینال با تغییرات اساسی در خصوص رفع محدودیتهای داخلی(تغییر نقشه سرویس‌های بهداشتی، اتاق چیلر و..... ) جهت ارائه سرویس‌های بهتر، از جمله این خدمات بوده است.

وی تصریح کرد: اجرای ۳ پروژه مهم ترمینال جدید با اعتبار تقریب ۴۰۰ میلیارد ریال، موتورخانه مرکزی با اعتباری بالغ بر ۲۳۰ میلیارد ریال و محوطه سازی با اعتبار اولیه ۵۲۰ میلیارد ریال هم اکنون در حال اجراست.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام با بیان اینکه با پیگیری‌های مداوم، علت مصرف بالای آب شرب در فرودگاه، نشت یابی و شناسایی شد، گفت: با ترمیم لوله های قدیمی و تغییر مسیر لوله ها، مصرف دوره ای آب شرب فرودگاه از هفت هزار مترمکعب به کمتر از یک‌هزار مترمکعب کاهش یافت که در نوع خود کم نظیر بوده است.

یگانه با اشاره به پیگیری نصب سیستم DVOR جدید با آماده کردن سایت جدید جهت طرح تقرب با پیگیری و به کمک استاندار و نمایندگان مجلس و اختصاص هفت‌هزار متر مربع زمین در۵ کیلومتری فرودگاه جهت سایت جدید و پیگیری مستمر برای آماده سازی سایت مذکور با نصب دستگاه جدید NDB جهت اجرای طرح جدید NDB_DME، پیگیری افزایش پروازها و هماهنگی با نمایندگان مجلس و استاندار و تشکیل جلسات با مدیرعامل شرکت های هواپیمایی و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، اظهارکرد: فعالیت‌های بسیار خوبی در اربعین صورت گرفت و آمار بسیار خوب و قابل قبولی به ثبت رسید و خوشبختانه منجر به دریافت تقدیرنامه از وزیر راه و شهرسازی شد.

وی با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی با گروه‌های پهبادی ناجا و سپاه پاسداران در فرودگاه جهت رصد و پایش مرزی استان به هنگام جنگ داعش و ایام اربعین حسینی، صورت گرفت، افزود: پیگیری سه پروژه عمده  فرودگاه از جمله ترمینال جدید، موتورخانه مرکزی و محوطه سازی فرودگاه، پیگیری و برگزاری سامانه ای دو پروژه مسیرهای دسترسی به ترمینال جدید فرودگاه جهت استفاده اضطراری در ایام اربعین، پیگیری و انجام بهسازی مهمانسراها با تکمیل بیش از ۹۵ درصد آنان با هفت‌هزار میلیون ریال، پیگیری و بهسازی منازل سازمانی داخل شهر، برگزاری مناقصات منظم خرید و تجهیز ترمینال از جمله دیزل ژنراتور، ترانس های برق مسیر، کابل‌های برق فشار متوسط، نوار نقاله، تسمه نقاله، صندلی ترمینالی، ترازوی توزین بار بالابر، نظارت بر خریدهای جزیی و کلی در فرودگاه، به روز کردن سیستم و نظارت های دوره ای و ...، گوشه ای از عملکرد مجموعه همکاران سختکوش فرودگاه شهدای ایلام است.

مدیر فرودگاه شهدای ایلام در خاتمه با اشاره به اینکه با پیگیری‌های مستمر، پایه دیوارهای حفاظتی فرودگاه بهسازی شده است، تصریح کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده، اعتبار پایش تصویری دیوار حفاظتی فرودگاه جذب شده و در مرحله اجراست.

گفتنی است فرودگاه ایلام در جنوب شرقی شهر ایلام واقع شده است، همچنین استان ایلام مرزی ترین خطه غربی کشور و دارای بیش‌ترین مرز مشترک با کشور عراق است و همه ساله میزبان زائران حسینی است.