شناسهٔ خبر: 137478 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شناسایی بیش از یک‌هزار تن بار بیش از ظرفیت مجاز در قزوین

اضافه تناژ بار رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: در سه ماهه گذشته یک‌هزار و ۴۸ تن بار بیش از حد مجاز از ۱۸۶وسیله نقلیه سنگین در راه های این استان کشف شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(راهداری قزوین)، ابراهیم شنوافلاح رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت: در این مدت با بازرسی از ۲۵۴ وسیله نقلیه در راه های استان ۱۸۶ دستگاه متخلف از نظر حمل بار اضافه شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: بارگیری محمولات با وزن بیش از حد مجاز، تخلف محسوب شده و بایست راننده خاطی نسبت به پرداخت جریمه خسارت اقدام کند.

شنوافلاح ادامه داد: تخلفات مربوط به اضافه تناژ ابتدا از طریق کارشناسان پلیس راه و گشت های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با هدایت وسیله نقلیه به باسکول های نصب شده در پاسگاه‌های پلیس راه و یا باسکول های سیار و در نهایت تکمیل فرم معرفی و ارسال به اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای انجام می شود.

وی یادآور شد:حمل  کالا با وزن بیش از ظرفیت مجاز از عوامل اصلی تخریب راه ها است که هم هزینه زیادی برای بهسازی راه و ابنیه فنی وارد می کند و هم احتمال سوانح رانندگی را افزایش می دهد.

شنوافلاح با اشاره به حضور مستمر و مداوم گشت های نظارت و بازرسی کارشناسان حمل و نقل و پلیس راه برای کنترل حمل بار در جاده ها افزود:علاوه بر این، استفاده از سامانه های هوشمند توزین در حین حرکت(WIM) نیز از دیگر راهکارهای کنترل میزان حمل بار است که به تعداد ۲ دستگاه در قزوین فعال است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین افزود: سامانه توزین در حال حرکت با مزایایی چون کاهش اتلاف وقت، صرفه جویی در مصرف سوخت و دقت در شناسایی تخلفات حمل بار، روشی برای کنترل وزن وسیله نقلیه بدون متوقف کردن آن است.