شناسهٔ خبر: 137539 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ارسال پیام­‌های ایمنی و هواشناسی دریایی به زبان فارسی و بومی به همه شناورها از نیمه دوم امسال

نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به مسئولیت‌های بین‌المللی این سازمان در انتشار پیام‌های ایمنی و هواشناسی دریایی به کلیه شناورها و ذی‌نفعان دریایی از تدوین روش اجرایی یکسان در سطح کشور مطابق استانداردهای بین المللی برای پخش MSI یا پیام­‌های ایمنی دریانوری و اجرای آن در نیمه دوم سال جاری به صورت یکپارچه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، نادر پسنده مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه انتشار پیام های ایمنی و جوی مطابق با کنوانسیون­ های بین ­المللی از جمله سولاس، سند WMO ۴۷۱، سیستم GMDSS اجرا می شود، تاکید کرد: این پیام­‌ها در ۵ دسته به تفکیک شناورهای کنوانسیونی، شناوهای غیر کنوانسوینی، شناورهای کوچک و لنج‌های صیادی، عملیات خاص دریایی از قبیل پهلودهی، جداسازی، جستجو و نجات ، مقابله با آلودگی و نهایتا عملیات های بندری مانند تخلیه و بارگیری و با هدف ارتقای ایمنی دریانوردی در کلیه عملیات‌های دریایی و بندری تهیه شده است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی با بیان بخشی از سوانح دریایی در آب­‌های نزدیک به ساحل مربوط به شناورهای کوچک و سنتی، ناشی از عدم اطلاع از وضعیت جوی دریایی و یا بی توجهی به هشدارهای منتشر شده توسط مراکز مخابراتی است، اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته، فرمت پیش‌بینی شده برای اطلاع این دسته از شناورها به زبان فارسی و بومی منطقه خواهد بود.

به گفته پسنده، در مناطق ساحلی که امکان پخش و انتشار پیام جوی دریایی به دلیل فقدان تجهیزات گیرنده رادیویی بر روی شناورهای سنتی امکان پذیر نخواهد بود، ارسال پیام‌های ایمنی و هواشناسی از طریق پیام کوتاه در مناطق مورد نظر اجرا خواهد شد.

وی استفاده از ظرفیت شبکه صدا و سیمای استان‌های ساحلی به منظور تشریح وضعیت جوی دریایی روزانه را از دیگر اقدامات برشمرد که به صورت جدی در دستور کار کمیته‌های هواشناسی دریایی تهران و بنادر قرار دارد.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر با اشاره به تعامل موثر این اداره کل با مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور طی ۲ سال اخیر در قالب کمیته های راهبردی هواشناسی دریایی، از شناسایی بیش از ۲۵۰ نقطه در آب­های کشور با تمرکز بر مسیر های دسترسی، لنگرگاه­ها، مناطق با ریسک بسیار زیاد عملیات  های جستجو و نجات دریایی ناشی از حجم بالای تردد خبر داد که پیش‌بینی وضعیت جوی دریایی در آنها به صورت خاص انجام می‌گیرد.

پسنده همچنین «راه‌اندازی شناورVOS ( شناورهای دیدبان ) و استفاده بهینه از ظرفیت شناورهای مذکور در ارسال داده های هواشناسی دریایی در دریای خزر»؛ «جانمایی و احصای نیاز ایستگاه­های سینوپتیک هواشناسی دریایی در بنادر توسط کمیته های هواشناسی دریایی »؛ «بررسی و عملیاتی سازی اپلیکیشن های کاربردی مرتبط با هواشناسی دریایی به جهت سهولت استفاده کاربران و ذی نفعان دریایی در کشور» و «بهره گیری از ظرفیت کارشناسان سازمان هواشناسی در استان های به لحاظ ارتباط لحظه ای در مواقع خاص و یا روزانه به جهت تحلیل داده های هواشناسی دریایی» را بخشی از برنامه های در دست توسعه عنوان کرد.

به گفته پسنده، مکانیزه نمودن تبادل اطلاعات هواشناسی دریایی در بستر سیستم جامع دریایی و انجام بررسی های لازم جهت موقعیت یابی بویه های هواشناسی از طریق تجهیزات ردیابی و شناسایی از دیگر برنامه­ های در دست انجام است.

وی خاطر نشان کرد:  اطلاعات هواشناسی دریایی به صورت روزانه و مطابق با پروتکل های بین المللی توسط ایستگاه های ساحلی مخابرات دریایی یا همان مراکز MRCC منتشر می­ شود.