شناسهٔ خبر: 137620 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

ایجاد ۳ شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان تصویب شد

اصفهان شورای مسکن وزیر راه و شهرسازی در حاشیه شورای مسکن استان اصفهان اعلام کرد: امروز اضافه شدن سه شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان تصویب و مقرر شد، سهم یک سوم وزارت راه و شهرسازی برای خدمات زیربنایی از محل منابع و زمین‌های در اختیار این وزارتخانه در استان در اختیار استانداری قرار داده شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش امروز سه‌شنبه ششم تیرماه در جلسه شورای مسکن استان اصفهان اظهار کرد: تاکید رئیس جمهور نیز بر سرمایه‌گذاری ساخت مسکن در محل‌هایی است که تنش آبی نداشته باشد، البته باید توجه داشت در بخش مسکن عقب‌ماندگی قابل توجهی داریم و این در حالی است که تقاضای مسکن متوقف نمی‌شود، بنابراین نیاز مسکن را نمی‌توان انکار کرد اما باید به تأمین زیرساخت‌ها توجه داشت.

بذرپاش اضافه کرد: ما فقط بر ساخت مسکن متمرکز نشده‌ایم و واگذاری زمین انجام شده تا ساخت خانه‌های ویلایی نیز در دستور کار قرار بگیرد. تأمین زمین در استان اصفهان انجام شده و اکنون نیازمند سرعت گرفتن ساخت مسکن هستیم تا وعده ساخت ۱۶۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال آینده محقق شود.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری تولید مسکن، شامل مسکن‌های ساخته شده توسط مردم نیز می‌شود. خبرها حاکی از آن است که با اجرای بسته ۱۹ بندی بافت فرسوده شاهد رشد صدور پروانه در بافت فرسوده که در واقع افزایش تولید مسکن بوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرداران، شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد طرح‌های مسکن هستند. جلسات تعیین پروژه‌های مسکن باید هر هفته با حضور شهرداری‌ها برگزار شود تا ساخت مسکن تسهیل شود.

بذرپاش اضافه کرد: همچنین مصوبه جلوگیری از احتکار زمین در محدوده شهری نیز باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد. حتی در کوچک‌ترین شهرهای کشور نیز آمار ۱۵ تا ۲۰ هکتار زمین احتکار شده شناسایی شده که باید به کمک این مصوبه به محدوده شهرها الحاق شود، بازتنظیم تراکم‌ها نیز می‌تواند به افزایش ساخت مسکن کمک کند.

وی تصریح کرد: با انجام این اقدامات می‌توان امیدوار بود که رونق ساخت و ساز در اصفهان رکوردشکنی کند، در روستاها قابلیت تولید مسکن بسیار بالاتر است. البته در کنار نهضت ملی، سایر روش‌های ساخت مسکن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه مکانیزم‌های مختلف تسهیلاتی نیز تعریف شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: رهاشده ترین بازار کشور مسکن و اجاره است که هیچ مقرراتی بر آن حاکم نیست که ابزارهای قانونی در این زمینه تعریف شده تا دولت در در زمینه مسکن نظاره‌گر نباشد.

بذرپاش اضافه کرد: ساخت مترو و بیمارستان شهر بهارستان از جمله مصوبات شورای مسکن استان در روز جاری و لازم‌الاجراست. ۵۰ درصد هزینه ساخت بیمارستان بهارستان نیز توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین می‌شود و تجهیز آن بر عهده وزارت بهداشت خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه تسهیلات مسکن اتفاقات خوبی افتاده است. البته نرخ این تسهیلات باید کاهش یابد تا مردم توان بازپرداخت آن را داشته باشند. به دنبال آن هستیم که سقف افزایش رهن و اجاره در هر سال توسط شورای مسکن استان‌ها تعیین شود.

اضافه شدن سه شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان

وزیر راه و شهرسازی در پایان جلسه شورای مسکن استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تأمین زمین در استان اصفهان سرعت خوبی صورت گرفته و امید است تا پایان سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری که برای ساخت مسکن ملی در استان صورت گرفته است، محقق شود.

بذرپاش افزود: امروز اضافه شدن سه شهرک و یک شهر جدید در استان اصفهان تصویب شد، قرار شد سهم یک سوم وزارت راه برای خدمات زیربنایی از محل منابع و زمین‌های در اختیار وزارت راه در استان در اختیار استاندار قرار داده شود.

وی گفت: شهر جدید بهارستان مشکلاتی دارد از نبود مرکز درمانی بیمارستانی رنج می‌برد. قرار شد در قالب تعامل با وزارت راه و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت بیمارستان در این شهر را تأمین کند. مترو شهر بهارستان نیز از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی تأمین اعتبار می‌شود.

شهرداری باید مصوبات ۱۹ گانه مشوف نوسازی  را با جدیت بیشتری پیگیری کند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، اضافه کرد: شهرداری باید مصوبه ۱۹ گانه مشوق نوسازی شوراس عالی شهرسازی را با جدیت بیشتری پیگیری کند. همچنین بازتنظیم تراکم‌ها تصویب شده که می‌تواند در تولید مسکن نقش ایفا کند.

بذرپاش ادامه داد: به دنبال تعیین ابزارهایی برای کنترل بازار اجاره و مسکن هستیم. موضوع خارج شدن اسناد غیر رسمی از مدار نیز اصلی ترین ابزار برای کنترل بازار اجاره است.

مالیات بر خانه‌های خالی را با جدیت دنبال می‌کنیم

وی گفت: نیازمند تدبیر و همت جدیدتری در حوزه مسکن و اجاره هستیم. همانطور که زمین نباید احتکار شود واحد مسکونی نیز نباید احتکار شود بنابراین مالیات بر خانه‌های خالی را با جدیت دنبال می‌کنیم.