شناسهٔ خبر: 137704 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به اصفهان عنوان کرد؛

ایجاد رونق و تازگی در بافت‌های تاریخی فرسوده با مصوبه شورای پول و اعتبار/بیش از ۷ هزار واحد مسکونی در اصفهان در حال ساخت است

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه بیش از ۷ هزار واحد مسکونی در اصفهان در حال ساخت است گفت: اطلاعات بافت فرسوده ۵۹ شهر استان در سامانه ستاد بازآفرینی شهری ثبت شده که نشان می‌دهد بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در دست ساخت است اما ظرفیت استان بسیار بالاتر از این عددهاست و لازم است شهرداری‌ها به جایگاه و رتبه مطلوب خود در کشور برسند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران که همراه وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان سفر کرده بود در همایش شهرداران و دبیران ستادهای بازآفرینی شهری این استان عنوان کرد: استان اصفهان با ورود اطلاعات پروانه‌های نوسازی در ۵۹ شهر ،بیش از ۷ هزار واحد در حال ساخت دارد . 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تعریف تسهیلات مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده را عامل ایجاد رونق و تازگی در بافت‌های تاریخی فرسوده برشمرد.

در این نشست که با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و شهرداران شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر به صورت حضوری و سایر شهرداران به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی  شهری ایران بر اجرای بسته ۱۹ بندی شهرسازانه تاکید کرد.

آئینی ضمن تشریح ضرورت نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده گفت: در استان اصفهان ۱۰۴ شهر بافت فرسوده مصوب دارند و در مجموع ۱۶ هزار و ۳۱۳ هکتار بافت ناکارآمد در این استان شناسایی شده است که شامل ۴ هزار و ۸۵۱ هکتار بافت تاریخی، حدود ۷ هزار هکتار بافت فرسوده میانی و ۴ هزار و ۴۵۴ هکتار سکونتگاه غیررسمی می‌شود. همچنین ۲۶۱ هزار و ۲۷۲ واحد مسکونی ناپایدار در استان اصفهان وجود دارد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بر اهمیت ورود جدی شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: هیچ نهاد و سازمانی نظیر شهرداری‌ها نمی‌تواند در نوسازی، بهسازی و ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری موفق‌ و کارآمد باشد. برای سهولت همکاری بین شرکت و شهرداری‌ها متن تفاهمنامه‌ای بین شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی تنظیم شده که لازم است  شهرداری‌ها در قالب امضای این تفاهمنامه تعامل خود را با ادارات کل راه و شهرسازی ارتقا دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به راه اندازی «سامانه ‌ستاد بازآفرینی شهری» گفت: تا کنون ۴۳۸ شهر  بزرگ کشور اطلاعات خود را در حوزه صدور پروانه در این سامانه ثبت کرده‌اند و از باقی شهرها انتظار می‌رود هر چه زودتر نسبت به بارگذاری اطلاعات خود در این سامانه اقدام کنند.

وی تصریح کرد: از شهرداری‌ها درخواست داریم نسبت به کاهش زمان صدور پروانه‌های ساختمانی اهتمام ورزند و این زمان را در گام اول به دو ماه کاهش دهند. همچنین بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرداری‌ها می‌توانند در بافت‌های فرسوده ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف ارایه کنند که امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود. کاهش زمان برقراری انشعابات نیز از دیگر مواردی است که دستگاه‌های خدمات‌رسان باید در دستور کار خود قرار دهند.

وی در ادامه به تشریح بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه پرداخت و گفت: بسته ۱۹بندی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده به منظور شتاب‌بخشی به نوسازی مسکن در این بافت‌ها تدوین و مصوب شده و از شهرداران تمامی شهرها خواستند تا نسبت به ترویج و اجرای این مصوبه اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نوسازی بافت‌های فرسوده و اجرای بسته ۱۹بندی تشویقی کالبدی یکی از رویکردهایی است که دولت سیزدهم برای کاهش سقف‌های لرزان و به منظور افزایش تولید مسکن اتخاذ کرده است زیرا بافت‌های فرسوده شهری به جهت دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه و خدمات روبنایی و زیربنایی مناسب‌ترین مکان برای تولید مسکن هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که استان اصفهان  بیش از ۴ هزار هکتار بافت تاریخی دارد، عنوان کرد: یکی از مشکلات نوسازی در این استان ایجاد رونق در بافت تاریخی است، برای این منظور شورای پول و اعتبار برای اولین بار سر فصلی با عنوان تسهیلات مرمت و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده را تصویب کرده است که این موضوع می‌تواند کمک شایان و قابل توجهی برای مالکان این محلات باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در حوزه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در ۵۹ شهر که اطلاعات خود را در سامانه وارد کردند تاکنون بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در دست ساخت است اما ظرفیت استان بسیار بالاتر از این عددهاست و لازم است شهرداری‌ها به جایگاه و رتبه مطلوب خود در کشور برسند.

در پایان این نشست مقرر شد شهرداران نسبت به اجرایی کردن مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی در خصوص ضوابط تشویقی شهرسازانه در بافت ناکارآمد شهری اقدام و با اطلاع‌رسانی گسترده زمینه جلب مشارکت مردمی و سایر ذینفعان را فراهم کنند. همچنین مقرر شد شهرداران ظرف دو هفته محلات مشمول و غیر مشمول را به دبیرخانه کمیسیون ماده پنج ارسال و کمیسیون مربوطه در اسرع وقت نسبت به بررسی و تصویب محلات مشمول بسته تشویقی  اقدام کنند.