شناسهٔ خبر: 137768 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

تکمیل چهارمین دور طرح ملی پایش شبکه راه‌های شریانی کشور

حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان از عملیاتی سازی نظام برنامه محور برای اولویت‌بندی طرح‌ها و پروژه‌های نگهداری شبکه‌های راههای کشور، دور چهارم پایش وضعیت رویه راههای شریانی در مدت هفت ماه خبر داد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان با اعلام اینکه که دور چهارم پایش وضعیت رویه راههای شریانی کشور با موفقیت تکمیل شد، گفت: پایش شبکه راههای کشور بصورت مستمر با برنامه­‌ریزی و اعزام اکیپ­های تخصصی و مجهز به تجهیزات هوشمند لیزری و تصویر برداری پیشرفته، با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و با مشارکت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور، منطبق با استانداردهای بین المللی در مدت زمانی کمتر از هفت ماه، تکمیل و وارد فاز بهره برداری شد.حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان با بیان اینکه امروز به واسطه ورود این فناوری ، مدیریت سنتی جای خود را به تحلیل علمی و تصمیم گیری سیستماتیک داده است، تکمیل پایش شبکه راهها برای چهارمین بار متوالی در 35 اداره کل استانی را نشانی از پیشرفت فناوری و رسوخ آن در پروژه های عملیاتی برشمرد، که همپای کشورهای توسعه یافته، موفقیتی قابل توجه برای جامعه مهندسی و بلوغ فناوری در حوزه تخصصی راهداری کشور بشمار می­رود.

وی اظهار کرد: خوشبختانه با تکمیل دوره چهارم راههای شریانی، علاوه بر توسعه مدلهای جدید، داده‌ها و اطلاعات ارزشمندی جمع آوری شده که مبنای انتخاب گزینه، نظارت موثر و تخصیص بهینه منابع در سطح شبکه خواهد شد.

ذاکری افزود: پایش وضعیت رویه راهها قابلیت های جدیدی را در سایر حوزه­‌های زیرساختی راهها مانند پلها، ابنیه فنی و ایمنی گشوده و فرصت های تحلیلی فراوانی را برای توسعه مدیریت سیستماتیک نگهداری در کشور ایجاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: کلیه اطلاعات رویه شبکه راهها در سرور مرکزی سازمان قرار گرفته و دسترسی به داده‌ها برای انجام تحقیقات پیشرفته برای دانشگاه ها، محققین و علاقه مندان از طریق دیتا کاتالوگ از طریق درگاه www.rmto.ir امکان‌پذیر شده است.

وی افزود تا انتهای تیرماه به صورت مرحله ای دسترسی به خروجی­‌های کاربردی برای 70 هزار کیلومتر/خط از راههای شریانی کشور به‌ صورت یکپارچه و سیستماتیک از طریق سامانه PMS و همچنین سامانه جامع راهداری RMS امکانپذیر می­‌شود، شاخص­‌های عملکردی مانند ناهمواری بین­ المللی (IRI)، شاخص راحتی سفر (RN)، شیار افتادگی چرخ­ها (RUT)، بافت درشت روسازی (MTD) و همچنین اطلاعات هندسی راه بهمراه تصویر برداری هر 10 متر، بصورت مکانیزه در این پایش برداشت شده است.

ذاکری همچنین خاطر نشان کرد: در دور چهارم 70 هزار کیلومتر/خط از راههای شریانی کشور با مشارکت معاونت راهداری، دفتر نگهداری رویه راهها و ابنیه فنی، دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک بروزرسانی شده است.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان افزود: همزمان با پایش در سامانه تخصصی سازمان نیز قابلیت­های جدید تحلیلی در راستای تسهیل برنامه ریزی سیستماتیک ایجاد و در دسترس کاربران سامانه خواهد قرار گرفت که از جمله آن می­‌توان به امکان گزارش­‌گیری کریدوری و ابزار ساخت مهندسی جهت تعریف کریدورهای مورد نظر کاربر، مشاهده هندسه خرابی­های 19گانه جهت تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI)، بروزرسانی نقشه سامانه براساس آخرین تغییرات تقسیمات وزارت کشور، دسترسی جهت تعریف سناریوهای تعمیر و نگهداری (تا 5 سال آتی) در سطح استان­ها بر اساس مدل پیش بینی اشاره کرد.
ذاکری با تأکید بر لزوم بکارگیری فناوری و استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی اظهارداشت: این موفقیت متعلق به کلیه متخصصین و محققین حوزه راهداری کشور است و هم افزایی بدنه مدیریتی، مهندسی و بهره­‌گیری از ظرفیت دانش‌بنیانی کشور منجر به تولید محصولی ملی و دانش بنیان با استفاده از توانمندی داخلی شده است، این محصول منطبق بر استاندارهای بین المللی است و بسترهای جدیدی را برای توسعه روشهای علمی و مبتنی بر داده و همگام با پیشرفت فناوری ایجاد خواهد کرد.