به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان با اعلام اینکه که دور چهارم پایش وضعیت رویه راههای شریانی کشور با موفقیت تکمیل شد، گفت: پایش شبکه راههای کشور بصورت مستمر با برنامهریزی و اعزام اکیپهای تخصصی و مجهز به تجهیزات هوشمند لیزری و تصویر برداری پیشرفته، با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و با مشارکت ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور، منطبق با استانداردهای بین المللی در مدت زمانی کمتر از هفت ماه، تکمیل و وارد فاز بهره برداری شد.حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان با بیان اینکه امروز به واسطه ورود این فناوری ، مدیریت سنتی جای خود را به تحلیل علمی و تصمیم گیری سیستماتیک داده است، تکمیل پایش شبکه راهها برای چهارمین بار متوالی در 35 اداره کل استانی را نشانی از پیشرفت فناوری و رسوخ آن در پروژه های عملیاتی برشمرد، که همپای کشورهای توسعه یافته، موفقیتی قابل توجه برای جامعه مهندسی و بلوغ فناوری در حوزه تخصصی راهداری کشور بشمار میرود.
وی اظهار کرد: خوشبختانه با تکمیل دوره چهارم راههای شریانی، علاوه بر توسعه مدلهای جدید، دادهها و اطلاعات ارزشمندی جمع آوری شده که مبنای انتخاب گزینه، نظارت موثر و تخصیص بهینه منابع در سطح شبکه خواهد شد.
ذاکری افزود: پایش وضعیت رویه راهها قابلیت های جدیدی را در سایر حوزههای زیرساختی راهها مانند پلها، ابنیه فنی و ایمنی گشوده و فرصت های تحلیلی فراوانی را برای توسعه مدیریت سیستماتیک نگهداری در کشور ایجاد کرده است. وی خاطرنشان کرد: کلیه اطلاعات رویه شبکه راهها در سرور مرکزی سازمان قرار گرفته و دسترسی به دادهها برای انجام تحقیقات پیشرفته برای دانشگاه ها، محققین و علاقه مندان از طریق دیتا کاتالوگ از طریق درگاه www.rmto.ir امکانپذیر شده است.
وی افزود تا انتهای تیرماه به صورت مرحله ای دسترسی به خروجیهای کاربردی برای 70 هزار کیلومتر/خط از راههای شریانی کشور به صورت یکپارچه و سیستماتیک از طریق سامانه PMS و همچنین سامانه جامع راهداری RMS امکانپذیر میشود، شاخصهای عملکردی مانند ناهمواری بین المللی (IRI)، شاخص راحتی سفر (RN)، شیار افتادگی چرخها (RUT)، بافت درشت روسازی (MTD) و همچنین اطلاعات هندسی راه بهمراه تصویر برداری هر 10 متر، بصورت مکانیزه در این پایش برداشت شده است.
ذاکری همچنین خاطر نشان کرد: در دور چهارم 70 هزار کیلومتر/خط از راههای شریانی کشور با مشارکت معاونت راهداری، دفتر نگهداری رویه راهها و ابنیه فنی، دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور و با همکاری آزمایشگاه فنی مکانیک خاک بروزرسانی شده است.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان افزود: همزمان با پایش در سامانه تخصصی سازمان نیز قابلیتهای جدید تحلیلی در راستای تسهیل برنامه ریزی سیستماتیک ایجاد و در دسترس کاربران سامانه خواهد قرار گرفت که از جمله آن میتوان به امکان گزارشگیری کریدوری و ابزار ساخت مهندسی جهت تعریف کریدورهای مورد نظر کاربر، مشاهده هندسه خرابیهای 19گانه جهت تعیین شاخص وضعیت روسازی (PCI)، بروزرسانی نقشه سامانه براساس آخرین تغییرات تقسیمات وزارت کشور، دسترسی جهت تعریف سناریوهای تعمیر و نگهداری (تا 5 سال آتی) در سطح استانها بر اساس مدل پیش بینی اشاره کرد.
ذاکری با تأکید بر لزوم بکارگیری فناوری و استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی اظهارداشت: این موفقیت متعلق به کلیه متخصصین و محققین حوزه راهداری کشور است و هم افزایی بدنه مدیریتی، مهندسی و بهرهگیری از ظرفیت دانشبنیانی کشور منجر به تولید محصولی ملی و دانش بنیان با استفاده از توانمندی داخلی شده است، این محصول منطبق بر استاندارهای بین المللی است و بسترهای جدیدی را برای توسعه روشهای علمی و مبتنی بر داده و همگام با پیشرفت فناوری ایجاد خواهد کرد.