شناسهٔ خبر: 137963 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

آغاز بادهای ۱۲۰ روزه و خیزش گردوخاک در ۵ استان کشور

باد طوفان توفان وزش باد سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش شدید گرادیان فشاری و حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه که خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری را به دنبال دارد، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، سامانه افزایش شدید گرادیان فشاری و حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه از امروز یک‌شنبه تا روز سه‌شنبه موجب وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش گردوخاک می‌شود.

این سامانه روز یک‌شنبه شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان رادر بر می‌گیرد.

روز دوشنبه نیز شرق سمنان، جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شمال شرق اصفهان درگیر این سامانه می‌شوند و روز سه‌شنبه شرق سمنان، شمال شرق اصفهان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان با این شرایط جوی همراه خواهند شد.

سازمان هواشناسی خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را از جمله مخاطرات این سامانه اعلام کرده است.

اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی از توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.