شناسهٔ خبر: 138028 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز خبر داد:

پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی البرز

رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی البرز با اعلام پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی استان، گفت: در سال ۱۴۰۱ در پنج شهر اشتهارد، چهارباغ، تنکمان، نظرآباد و هشتگرد تفاهم‌نامه تهیه طرح منعقد شد و مطالعات بازآفرینی چهار شهر ماهدشت، فردیس، گرمدره و کوهسار در ستاد استان به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز توضیحاتی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی این استان ارایه کرد و گفت: از تعداد هشت پروژه اجرایی در محلات بازآفرینی استان البرز، سه پروژه به مرحله اتمام و بهره برداری رسیده و بقیه پروژه‌ها نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند.

خالقی درباره طرح‌های بازآفرینی شهری استان نیز توضیحاتی ارایه کرد وگفت: در سال ۱۴۰۱ وضعیت مطالعات طرح‌های بازآفرینی استان نسبت به سال‌های گذشته بسیار دلگرم کننده بوده است، به طوری که در پنج شهر اشتهارد، چهارباغ، تنکمان، نظرآباد و هشتگرد تفاهم‌نامه تهیه طرح منعقد شد و مطالعات بازآفرینی چهار شهر ماهدشت، فردیس، گرمدره و کوهسار در ستاد استان به تصویب رسید، همچنین مطالعات دو  شهر گلسار و مشکین دشت هم به پایان رسیده و در مرحله تصویب طرح قرار دارند. 

مدیرکل راه و شهرسازی البرز به فعالیت‌های انجام شده در خصوص ترویج بسته تشویقی شهرسازانه اشاره کرد و گفت:  سال گذشته به منظور ترویج بسته تشویقی شهرسازانه ابلاغی از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، همایش‌های متعددی در سطح استان (شهرهای کمالشهر، محمدشهر و کرج) با حضور شهرداری‌ها و سازندگان برگزار شد. همچنین جلسات متعددی در سطح استان به منظور ارایه توضیحات و رفع ابهامات  مصوبه برگزار و به منظور اجرای مصوبه و رفع مغایرت‌های موجود با طرح‌های فرادستی، موارد جهت طرح در کمیسیون ماده پنج ارسال شد.

وی ادامه داد: علاوه بر مشوق‌های ابلاغ شده، این اداره کل طی جلساتی با استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی تصویب مشوق‌هایی چون رایگان شدن خدمات نظام مهندسی، پروانه ساختمانی، انشعابات و ...  را به منظور نوسازی مسکن در بافت فرسوده بررسی می‌کند.

خالقی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۶۹۵ تن قیر رایگان به پنج شهر کرج، محمدشهر، هشتگرد، چهارباغ و نظرآباد تخصیص داده شد، اظهارکرد: در سال ۱۴۰۱ نیز مبلغ  ۳.۱۸۷ میلیارد تومان معادل ۳۴۰ تن قیر به شهرداری‌ها تخصیص داده شد.

به گفته خالقی بیش از ۱۹ جلسه ستادهای استانی، شهرستانی و کارگروه‌ها در جهت بازآفرینی شهری پایدار استان برگزار و تعداد ۱۵۱ مصوبه در این جلسات به تصویب رسیده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، وی در ادامه از راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی استان خبر داد و گفت: راه‌اندازی جلسات قرارگاه اجتماعی استان، شهرستان و کارگروه‌های ذیل قرارگاه از اقدامات مهم در این دوره است و در این مدت  بیش از ۳۹ جلسه قرارگاه اجتماعی برگزار شد.

وی افزود: تخصیص زمین تصفیه خانه خط چهار حصار، بررسی اراضی پیشنهادی جهت طرح در کمیسیون ماده  پنج جهت افزایش سرانه خدماتی محلات، تکمیل ادامه جاده قزلحصار (تعریض و روشنایی)، تشکیل اداره شهرستان چهارباغ، حضور مستمر میز خدمت در محلات و پیگیری مشکلات مرتبط، اخذ ۴۶ سند به مساحت  ۵/ ۳۷ هکتار در اراضی خط چهار حصار، عقد تفاهم‌نامه تهیه طرح‌های بازآفرینی شهرها با شهرداری‌های استان، تصویب سند توسعه پنج محله کرج و تعریف پروژه های محلات در قالب برنامه اقدام مشترک، تصویب مطالعات فاز اول شهرهای فردیس و گرمدره درجلسه ستاد بازآفرینی استان، تعریف و تصویب ۳۵۰ پروژه بر اساس مطالعات انجام شده در جلسات ستاد بازآفرینی شهری استان از جمله اقدام‌های انجام شده در سال گذشته به شمار می‌رود.

وی افزود: علاوه بر این در این مدت به منظور توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال منعقد شد.

گفتنی است در استان البرز  ۲۸ سکونتگاه غیررسمی به مساحت ۱۳۰۰ هکتار در شهرهای کرج، فردیس، ماهدشت، محمدشهر، کمالشهر و چهارباغ سکونتگاه شناسایی و مصوب شده است که جمعیت این محدوده‌ها ۲۳۶ هزار نفر برآورد شده است.