شناسهٔ خبر: 138154 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات به دنبال ناپایداری‌های محلی/لزوم احتیاط در عبور از گردنه‌های کوهستانی

سقوط سنگ سازمان هواشناسی نسبت به ناپایداری‌های محلی با شکل‌گیری ابرهای همرفتی که خطراتی از جمله سقوط سنگ از ارتفاعات را به دنبال دارد،‌ هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور، سامانه ناپایداری‌های محلی با شکل‌گیری ابرهای همرفتی که از امروز سه‌شنبه آغاز شده و تا روز پنج‌شنبه به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب فعالیت دارد، موجب رگبار، رعدوبرق و وزش باد نسبتا شدید خواهد شد.

این سامانه روز سه‌شنبه اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات مازندران و دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی و ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز و تهران و روز پنج‌شنبه نیز ارتفاعات استان‌های مازندران و شمال شرق تهران این شرایط را دارند.

احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال آبگرفتگی معابر محلی، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال از مخاطراتی است که از سوی سازمان هواشناسی برای این سامانه پیش‌بینی شده است.

احتیاط در عبور از گردنه‌های کوهستانی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در شرایط جوی یاد شده ضروری است.