شناسهٔ خبر: 138203 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون راهداری استان کردستان اعلام کرد؛

تعریف پروژه‌های ویژه برای تسهیل تردد زائران اربعین از مرز باشماق

کردستان معاون راهداری استان کردستان گفت: با توجه به انتخاب مرز باشماق مریوان برای دومین سال متوالی به عنوان مرز هدف جهت تردد زائران اربعین حسینی (ع) ، بدون شک تردد در این ایام به طور تصاعدی افزایش می یابد لذا برای محورهای منتهی به مرز باشماق ، پروژه های ویژه تعریف شده است، که زائران ترددی ایمن داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) صلاح الدین محمدی معاون راهداری کردستان گفت: با توجه به انتخاب مرز باشماق مریوان برای دومین سال متوالی به عنوان مرز هدف جهت تردد زائران اربعین حسینی (ع) ، بدون شک تردد در این ایام به طور تصاعدی افزایش می یابد لذا برای محورهای منتهی به مرز باشماق ، پروژه های ویژه در زمینه روکش آسفالت ، نصب تابلو و علائم ، حفاظ و خط کشی محورها تعریف شده است، که زائران ترددی ایمن داشته باشند.

محمدی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد از راههای اصلی و شریانی استان دارای خرابی شدید است ، گفت: امسال اقدامی ویژه برای حفظ رویه آسفالت با استفاده از روکش های حفاظتی در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: همچنین ۳۰ درصد از راه ها دارای خرابی متوسط و ۲۰ درصد دارای خرابی کم هستند و تنها ۱۳ درصد از راه های استان از شاخص راه سالم برخوردار است. 

معاون راهداری کردستان با تاکید بر اینکه شرایط توپوگرافی و کوهستانی منطقه زمستان های سختی را در استان رقم می زند، اذعان کرد: در این ایام جهت افزایش ایمنی تردد علاوه بر برف روبی در سطح جاده ها نمک پاشی نیز انجام می شود که همین عامل باعث از بین رفتن جسم جاده ها می شود.

وی خاطر نشان کرد: به همین منظور امسال اقدامی ویژه برای حفظ رویه آسفالت با استفاده از روکش های حفاظتی در دستور کار قرار گرفته است. روکش های حفاظتی هزینه ای کمتر نسبت به روکش اصلی دارد و جوانسازی و ارتقا سطح روکش ها را افزایش می دهد. 

محمدی اضافه کرد: در سال جاری کار برداشت سطح رویه آسفالتی راه های اصلی و بزرگراهی به طول هزار و ۴۴۶ کیلومتر به صورت مکانیزه انجام شده که با این اقدام آمار خرابی های جاده ها به روز رسانی می شود.

معاون راهداری کردستان با بیان اینکه اعتبارات ملی صرفا در جهت روکش راه های اصلی و شریانی است، اذعان کرد: برای روکش و بهسازی راه های فرعی و روستایی باید از اعتبارات استانی استفاده کنیم به همین جهت به علت کمبود منابع مالی گاها دچار چالش می شویم.

وی با اشاره به اینکه برای نگهداری از راه ها به اعتبارات ویژه نیاز داریم ، ابراز امیدواری کرد: تا قبل از ایام اربعین حتما راه های دارای خرابی شدید روکش و راه های دارای خرابی متوسط نیز ترمیم می شود و سعی می کنیم در این ایام مشکل خاصی پیش نیاید.