شناسهٔ خبر: 138428 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی از بنادر ایران تردد می‌کنند/استقبال سازمان بنادر از سرمایه‌گذاری خارجی در فعالیت‌های کشتیرانی، بندری و لجستیکی

صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مجموعه فعالیت‌های کشتیرانی، بندری و لجستیکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در بندر شهیدرجایی،  فعالیت های دریایی و بندری را از جمله فعالیت های بین المللی توصیف کرد و گفت: ایران به رغم تحریم‌های ظالمانه تمام تلاش خود را انجام داده و خواهد داد تا بر این مشکلات فائق شود. تا حد زیادی نیز توانسته‌ایم راهکارهای خیلی خوبی را برای شکوفایی اقتصاد کشور ارائه کنیم و به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه یکی از مشکلات بسیار مهم این است که حضور ایران روز به روز در فعالیت‌های اقتصادی با کشورهای همسایه و هدف بیشتر می‌شود، عنوان کرد: در همین راستا تجارت، اقتصاد متقابل، پیوندهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک به وقوع می‌پیوندد و در همین راستا مجموعه جلسات و مذاکرات بسیاری با کشورهای همسایه و هدف در بخش دریایی و بندری داشته‌ایم و موفق شده‌ایم بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در گذرگاه شمال-جنوب مدنظر قرار دهیم.

صفایی افزود: در نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه که با حضور سفرای کشورهای همسایه برگزار شد به توافقات خوبی دست یافتیم و شاهد سرمایه‌گذاری‌های خارجی در مجموعه فعالیت‌های کشتیرانی، بندری و لجستیکی خواهیم بود.

هدف تحریم جلوگیری از ترددهای بین‌المللی کشتی‌های ایرانی بود

وی با بیان اینکه همه فشارهای مرتبط با ایران برای این بود که کشتی‌های ایرانی ترددهای بین‌المللی نداشته باشند، ‌ گفت: امروز روی کشتی با ظرفیت ۱۴ هزار کانتینر قرار داریم که در صنعت حمل‌ونقل دریایی بسیار بزرگ به شمار می‌رود و مستقیم از بندر هدف به بندر شهیدرجایی آمده است.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر  ، با اشاره به اینکه مجموعه کشتی‌ها و خطوط لاینری که بندر شهیدرجایی را به نقاط مختلف دنیا وصل می‌کند شرایطی را برای فعالان اقتصادی و تجار فراهم کرده است که بتوانند در کشورهای مختلف دنیا فعالیت‌های تجاری، اقتصادی و تبادل کالا داشته باشند.

وی افزود: در همین رابطه تردد سالانه ۱۳۰ هزار فروند کشتی به بنادر ایران، نیازمند الزاماتی است که در مقوله ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی مدنظر قرار گیرد و به همین دلیل تلاش‌های بسیاری در این بخش انجام شده است.

رصد هرگونه تردد و فعالیت کشتی توسط ایران در آب‌های انحصاری-اقتصادی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: ایران با طراحی سیستم‌های پایش اتوماتیک کشتی‌ها، سیستم‌های راداری، نقشه‌های الکترونیکی توانسته است سیستم یکپارچه‌ای را طراحی کند که تمامی آبراه‌ها و آب‌های کشور را تا مرز ۲۰۰ مایل منطقه انحصاری-اقتصادی و دربرخی مواقع بیشتر از ۲۰۰ مایل در آب‌های آزاد که متعلق به تمامی مردم دنیا است، حضور موثر و کنترل‌های پیشرفت داشته باشد و هرگونه تردد و فعالیت کشتی را رصد کند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، صفایی تاکید کرد: تردد انبوه کشتی‌ها به دریای سرزمینی و منطقه انحصاری-اقتصادی ایران با رعایت کامل مسائل ایمنی و بدون صدمه به محیط زیست دریایی انجام می‌شود.