شناسهٔ خبر: 138454 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد؛

طراحی شبکه بهینه جاده‌‏ای نیاز آتی حمل‌ونقل کشور

افندی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی حمل‌ونقل جاده‌‏ای را اصلی‏‌ترین شیوه جابه‌جایی بار و مسافر داخلی در سطح کشور دانست و گفت: طراحی شبکه بهینه جاده‌‏ای نیاز آتی حمل‌ونقل کشور است.

شهریار افندی‏‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‏‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن اشاره به اهمیت حمل‌ونقل جاده‌‏ای به عنوان اصلی‏‌ترین شیوه جابه‌جایی بار و مسافر داخلی در سطح کشور، در خصوص پیشرفت مطالعات طراحی شبکه بهینه جاده‌‏ای به عنوان بخشی از فاز دوم طرح جامع حمل‌ونقل کشور، توضیحاتی ارائه کرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و جایگاه شیوه حمل‌ونقل جاده‌‏ای در کشور، اظهار کرد: اکنون شیوه جاده‌‏ای بیشترین سهم را در جابه‌جایی بار و مسافر در سطح کشور دارد.

وی افزود: از سوی دیگر، شبکه جاده‌‏ای اصلی و فرعی کشور، دسترسی روستاها، نقاط مرزی و دورافتاده‌‏ترین مناطق را به سایر نقاط کشور از جمله مراکز استانی تأمین کرده، از منظر عدالت اجتماعی حائز اهمیت است لذا این شیوه نیازمند توجه خاص به منظور برنامه‌‏ریزی دقیق و توسعه بهینه شبکه آن در راستای توسعه همه‌‏جانبه و عدالت محور است.

افندی‏‌زاده گفت: در این راستا، طراحی شبکه بهینه آتی حمل‌ونقل جاده‌‏ای در افق سال ۱۴۱۴ در قالب فاز دوم طرح جامع حمل‌ونقل کشور با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‏ای به عنوان متولی نگهداری این شیوه در دستور کار قرار گرفت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بدین منظور و با بررسی همه‌‏جانبه موضوع توسط بخش‌‏‌های مختلف آن سازمان، مجموعه‌‏ای متشکل از مشارکت اساتید جوان دانشگاه‌های شناخته شده کشور به عنوان مشاور منتخب مطالعات طرح، برگزیده و پروژه از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده و در مراحل پایانی انجام آن قرار دارد.

افندی‏‌زاده تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی بررسی و پایش پیشرفت این مطالعات کرده و نمایندگان بخش‌‏‌های مرتبط داخلی آن سازمان و دفتر طرح جامع و مدل‌‏های حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل در آن عضویت دارند و جلسات دوره‌‏ای آن به صورت منظم تشکیل می‏‌شود. علاوه بر این، یکی از اساتید صاحب کرسی استاد تمام در این عرصه، به عنوان ناظر دانشگاهی مطالعات برگزیده شد.

وی تصریح کرد: تنوع رده عملکردی در شبکه جاده‌‏ای، حجم قابل توجه و انبوه طرح‏‌های توسعه در جدول پیوست یک قانون بودجه سنواتی کشور و ارتباط تنگاتنگ این حوزه با مباحث زیست محیطی و پدافند غیرعامل از خصوصیات این شیوه بوده که در مطالعات بدان توجه شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در این راستا شاخص‌‏های مختلفی ذیل موضوعات اقتصادی، ایمنی، عدالت، تاب‌‏آوری شبکه و زیست‏‌محیطی مبنای طراحی شبکه بهینه این شیوه قرار گرفته است. در فاز سوم طرح جامع حمل‌ونقل کشور، نیز این معاونت اقدام به طراحی شبکه تلفیقی بهینه حمل‌ونقل کشور کرده و با لحاظ کردن اثر رقابت و هم‌‏افزایی شیوه‏‌های مختلف، شبکه نهایی و برتر حمل‌ونقل کشور را ارائه خواهد کرد.