شناسهٔ خبر: 138576 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اعلام کرد؛

افزایش دمای کشور تنها یک درجه بیش‌تر از نرمال/کشور با بی‌هنجاری دمایی مواجه نیست

گرما تابستان رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه دمای کشور از ابتدای سال آبی تنها ۱.۱ درجه بالاتر از میانگین بلند مدت بوده است، گفت: کشور دچار آنومالی یا بی هنجاری دمایی نشده است.

احد وظیفه رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره شرایط جوی و افزایش دما در دنیا و ایران توضیح داد: از ابتدای سال آبی یعنی یکم مهر ۱۴۰۱ تا کنون میانگین دمای کشور تنها ۱.۱ درجه نسبت به میانگین بلندمدت یا نرمال دما بالاتر بوده و نوسان چندانی را تجربه نکرده است.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: دمای هوا در فصل بهار هم ۱.۲ درجه بیش از نرمال بوده است اما میانگین دما در برخی استان‌ها مثل خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان به ویژه در چند هفته اخیر ۲ الی ۳ درجه بیش از نرمال بودند و آنومالی دمایی را تجربه کردند.

وی افزود: تهران هم در چند هفته اخیر دمای نرمال سال‌های گذشته را تجربه کرده و نوسان دمایی قابل توجهی نداشته است.

وظیفه رکورد دمای تهران ۴۳ را درجه اعلام کرد و گفت: از نیمه دوم تا اواخر مردادماه گرم‌ترین دوره سال در ایران است و اوج گرما و افزایش دما در کشور انتظار می‌رود.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در ادامه درباره گرمایش جهانی و افزایش دمای کره زمین توضیح داد: گرمایش جهانی امسال با توجه به اینکه شرایط لانینو تغییر کرده و آب‌های اقیانوس آرام گرم‌تر از حد معمول است(ال نینو)، انتظار می‌رود اواخر بهار و تابستان به ویژه در مناطق حاره‌ای دمای هوا یک الی ۲ درجه گرم‌تر از نرمال شود.

وی ادامه داد: بر اساس رکوردهای دمایی که تا کنون در جنوب شرق آسیا و مناطق جنب حاره‌ای ثبت شده، روزهای اخیر دمای کره زمین طی دو روز متوالی رکورد زد.

افزایش دمای زمین از رکورد سال ۲۰۱۶ عبور کرد

وظیفه گفت: در سال ۲۰۱۶ رکورد دمای متوسط زمین در یک روز ۱۶.۹۲ درجه بود ولی امسال رکورد دما در هفته اول ماه جولای دما به ۱۷.۰۸ و ۱۷.۱۸ درجه سیلیسیوس رسید و رکورد قبلی در سال ۲۰۱۶ شکسته شد.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: گرمای کره زمین در روزهای اخیر تا حدی بود که از افزایش دمای متوسط جهانی زیر ۱.۵ درجه مورد نظر پیمان پاریس عبور کرد.

به گفته وظیفه، این موضوع یک نگرانی عمده برای ساکنین زمین به حساب می‌آید و آنش سوری جنگل‌ها، توسعه بیابان‌ها، کاهش بازده محصولات کشاورزی و عوارض و بیماری‌های ناشی از گرما را به همراه دارد.

رئیس مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: گرمایش زمین همچنین موجب تسریع در ذوب شدن یخ‌های قطبی و از بین رفتن یخچال‌ها و تخریب مزارع کشاورزی و کاهش دسترسی به آب می‌شود که در کشورهایی مثل ایران با افزایش مصرف برق، فشار مضاعفی ایجاد می‌کند.