شناسهٔ خبر: 138708 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

خیزش گردوخاک و توفان شن در نواحی مستعد

طوفان شن در سیستان و بلوچستان سازمان هواشناسی بااعلام افزایش شدید گرادیان فشار سطح زمین همراه با حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه،‌ نسبت به خیزش گردوخاک و توفان شن در نواحی مستعد هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی سامانه افزایش شدید گرادیان فشار سطح زمین همراه با حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه از روز چهارشنبه تا جمعه موجب وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در نواحی مستعد توفان شن خواهد شد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه نیمه شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و روز پنج‌شنبه جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان و روز جمعه جنوب شرق خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره وقوع طوفان شن در بستر رودخانه‌های خشک شده ، خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، تیرهای برق، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی توصیه کرده است.