شناسهٔ خبر: 138720 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت راه آهن در کمیسیون عالی سوانح تاکید کرد؛

ضرورت بازنگری مقررات سیر و حرکت در راه‌آهن/ ممانعت از سیر قطارهای فاقد ایمنی در شبکه‌ ریلی

صالحی مدیرعامل راه‌آهن در نشست با اعضای کمیسیون عالی سوانح بر ضرورت بازنگری مقررات سیر و حرکت با هدف افزایش ایمنی و رفاه مردم تاکید کرد و خواستار اصلاح و به روز رسانی قوانین و مقررات از سوی اعضای کمیسیون شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن، سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن در نشست کمیسیون عالی سوانح که روز شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد، به بررسی مسائل مربوط به ایمنی و پیشگیری از حوادث حمل‌ونقل ریلی کشور پرداخت و گفت: امیدواریم به لطف خدا و همراهی عموم کارکنان و پیگیری مستمر تلاش‌های صورت گرفته در حوزه ایمنی، بتوانیم به سمت صفر شدن سوانح در شبکه ریلی کشور حرکت کنیم. 

وی با یادآوری اینکه رسالت اصلی کمیسیون عالی سوانح، در واقع «پیشگیری» از وقوع سوانح است، تاکید کرد: روالی که هم اکنون در حوزه ایمنی در راه‌آهن وجود دارد، مربوط به سالیان گذشته است و لازم است تا قوانین و مقررات با توجه به مقتضیات روز از جمله افزایش شاخص حمل و سرعت سیر بازنگری شوند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در اکثر نقاط دنیا قوانین حمل‌ونقل ریلی به روزرسانی شده‌اند، تصریح کرد: اکنون در کشورمان نیز نوع قطارها، چشمه‌های بار، سرعت قطار وسایر موارد مرتبط تغییر کرده‌اند و به همین دلیل باید قوانین و مقررات سیر و حرکت به روز رسانی شوند و همه نیز از آن تبعیت کنند.

 صالحی با بیان اینکه بدون رعایت ایمنی، افزایش تن کیلومتر و نفر کیلومتر قابل قبول نخواهد بود، خاطرنشان کرد: انتظار داریم که اعضای خبره کمیسیون نیز با جدیت پیش رفته و قوانین و مقررات سیر و حرکت را بازبینی کنند.

وی بازنگری آئین‌نامه کیلومتراژ را نمونه‌ای موفق از شروع حرکت به سمت اصلاح رویه‌ها در راه‌آهن دانست و اظهار کرد: با تغییر و به روزرسانی این آئین‌نامه مبالغ پرداختی کیلومتراژ مامورین افزایش قابل توجهی پیدا کرده که نقش به سزایی در انگیزه بخشی به مامورین موثر در سیر و حرکت دارد. 

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه پس از اصلاح آئین نامه کیلومتراژ، اینک نوبت به موضوع ایمنی رسیده است، تاکید کرد: نگاه ما به ایمنی، نگاه تحولی است و باید در ستاد تحول نیز موضوع ایمنی با اولویت ویژه‌ای مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات لازم  گام به گام به پیش برود. 

صالحی با اشاره به اقدام اخیر راه‌آهن در لغو مجوز سیر چند قطار حومه‌ای متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجا که فاقد ایمنی و کیفیت لازم برای سیر در شبکه ریلی بودند، تصریح کرد: مبنای همه چیز ایمنی و رفاه مردم است. تمامی ناوگان ریلی ملزم به احراز صلاحیت‌های لازم جهت سیر ایمن در شبکه ریلی هستند، در غیر این‌صورت مجوز سیر آن‌ها لغوخواهد شد.

گفتنی است در این نشست رئیس کمیسیون عالی سوانح، عضو هیئت مدیره ومعاون ناوگان راه‌آهن و مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه راه‌آهن نکاتی را در خصوص ارتقای ایمنی در حمل و نقل ریلی کشور مطرح کردند که در پی آن از سوی مدیرعامل راه‌آهن دستورات مقتضی صادر شد.