شناسهٔ خبر: 138776 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیاتی از زلزله ۳.۶ جنوب شرق استان تهران تشریح شد؛

سکونت ۱۱.۵ میلیون نفر در اطراف گسل ایوانکی در جنوب شرق استان تهران/زلزله خسارتی نداشت

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه زلزله با بزرگی ۳.۶ جنوب شرق استان تهران خسارتی در پی نداشت بر ضرورت مقاوم‌سازی ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت در آن منطقه تاکید کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام خبر رخداد زلزله با بزرگی ۳.۶ در جنوب شرق تهران جزئیاتی از این رخداد را تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بنا به گزارش مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران صبح امروز ساعت ۷ و ۵ دقیقه زلزله‌ای در عمق ۱۰ کیلومتری با بزرگی ۳.۶ در جنوب شرقی تهران رخ داد.

فعالیت گسل ایوانکی

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه این مسیر در امتداد جاده پاکدشت و شریف‌آباد قرار دارد، گسل مسبب این زلزله را گسل ایوانکی عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد یکی از فعال‌ترین گسله‌های جنوبی تهران که منتهی به جنوب شرق تهران می‌شود و در محدوده نزدیک به شهر ری و منطقه ۱۹ واقع می‌شود همین گسل ایوانکی باشد که پیش‌تر نیز وقوع چندین رخداد لرزه ای را در سال‌های اخیر داشته است.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه این زلزله بزرگی زیر ۴ داشته است برآورد خسارتی برای انتظار خسارت نمی‌رود. اما اهمیت این زمین لرزه در این است که این محدوده در ۲۰ کیلومتری کلانشهر تهران در ۱۳ کیلومتری پاکدشت و ۱۴ کیلومتری باقردشت واقع است.

سکونت ۱۱.۵ میلیون نفر در اطراف رومرکز زلزله جنوب شرق استان تهران

بیت اللهی گفت: طبق آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد کل جمعیت ساکن در اطراف رومرکز این زلزله بالغ بر ۱۱ و نیم میلیون نفر است. همچنین در این حدود نزدیک به ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت وجود دارد که نشان می دهد زلزله اگر بزرگی متوسطی داشت می توانست خطرآفرین باشد.

ضرورت تعیین تکلیف ۴۲۰ هزار واحد مسکونی بدون اسکلت در منطقه زلزله خیز جنوب شرق تهران

وی تصریح کرد: تمامی این موارد دلایل اهمیت این رخدادهای کوچک است که هرچند خسارتی به بار نمی‌آورند اما باید توجه کنیم که رخداد این زلزله‌های کوچک معرف فعال بودن گسل‌هاست.

بیت‌اللهی توضیح داد: بررسی های آماری حاکی از آن است که در اطراف رومرکز زلزله در ۱۷ سال گذشته ۶۰۰ زمین لرزه با بزرگی ۲.۵ و بزرگتر رخ داده است که نشان می‌دهد منطقه از نظر لرزه‌خیزی فعال است که باید در خصوص لرزه‌خیزی مناطق پایش و نظارت داشته باشیم.