شناسهٔ خبر: 138785 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مطرح شد؛

خسارت به راه‌های خراسان شمالی با حمل مصالح معدنی دارای اضافه تناژ

کمیسیون بیشتر مصالح معدنی و ساختمانی در خراسان شمالی به صورت اضافه تناژ حمل می شود که این موضوع خسارت زیادی به راه های استان به خصوص راه های اطراف معادن وارد می کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، محمد مشتری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ششمین جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان گفت: ساماندهی حمل مصالح معدنی و ساختمانی و وانت بارها موجب ساماندهی بارگیری حمل محصولات، ارتقای سطح ایمنی عبور و مرور و کاهش خسارت وارده به جاده ها می شود.

مشتری افزود: جلسات متعددی در خصوص ساماندهی حمل مصالح معدنی و ساختمانی با سازمان صمت و شهرستان ها برگزار و با دستگاه های اجرایی مختلف مکاتبه شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم، تمایل نداشتن بهره برداران معادن و رانندگان ناوگان به اخذ بارنامه و عدم الزام نصب باسکول در محل تمامی معادن را از جمله مشکلات این حوزه دانست و با اشاره به ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲ (بند ت تبصره ۷ ) اظهارکرد: به منظور جبران بخشی از خسارت وارده به شبکه جاده ای ناشی از بهره برداری از معادن و فعالیت های صنایع معدنی، شورای معادن استان موظف است ۲۵ درصد از وصولی حقوق دولتی سهم معادن استان ها را از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای همان استان برای نگهداری و بهسازی محورهای جاده ای با اولویت جاده های مورد استفاده معادن اختصاص دهد.

سعید سبحانی ادامه داد: فرم شناسایی معادن تهیه شده است و الزام به دریافت بارنامه و رعایت تناژ، دریافت حواله بار قبل از ورود به معدن و محل بارگیری، الزام معادن به نصب باسکول و… به منظور ساماندهی حمل مصالح معدنی و ساختمانی پیشنهاد می شود.

در این جلسه نتایج بازرسی ایمنی راه ها و برداشت و تدقیق تابلوهای محدودیت سرعت در راه های استان ( محورهای راز_گیفان و اسفراین) ارائه شد. همچنین آخرین وضعیت تصادفات راه های استان و تعداد حوادث رانندگی برون شهری، دلایل فوت مصدومان حوادث رانندگی در بیمارستان های استان و مقایسه با کشور و برنامه های اعضای کمیسیون در طرح تابستانی امسال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.