شناسهٔ خبر: 138869 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بهره‌برداری آزمایشی از بزرگترین شناور مقابله با آلودگی‌های نفتی کشور در آب‌های بوشهر

مقابله با آلودگی دریایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از بهره‌برداری آزمایشی شناور چندمنظوره دریاپاک۱ به عنوان شناور تخصصی مقابله با آلودگی دریایی پس از اتمام تعمیرات اساسی ۱۴ ماهه، در مسیر بوشهر - خارگ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی، شناور چندمنظوره دریاپاک۱ به عنوان شناور تخصصی مقابله با آلودگی دریایی پس از اتمام تعمیرات اساسی ۱۴ ماهه، در مسیر بوشهر - خارگ مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفت.

محمد شکیبی‌نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: شناور دریاپاک ۱ نخستین و بزرگترین شناور چندمنظوره مقابله با آلودگی‌های نفتی کشور و یکی از افتخارات مهم سازمان به واسطه بهره‌گیری از توان و تخصص متخصصان داخلی است.

شکیبی‌نسب افزود: این شناور که با ۲۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی ساخته شده در زمان فعالیت خود نقش قابل توجهی در پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود شناور دریاپاک۱ به عنوان شناوری پیشرفته و با استانداردهای روز دنیا پس از تعمیر اساسی به طور مجدد برای پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی در آب‌های جنوب کشور بهره‌گیری شود.

شکیبی‌نسب تصریح کرد: طول این شناور حدود ۵۵,۵، عرض آن ۱۳ و ارتفاع آن ۶ متر و دارای آبخور ۴ متری است و حداکثر تا ۱۶ گره دریایی امکان حرکت دارد.

وی یادآور شد: این شناور با مخزن جمع‌آوری آلودگی نفتی به مقدار ۵۵۰ مترمکعب ظرفیت حمل ۲۲ خدمه دریایی دارد که ۱۰ نفر خدمه و ۱۲ نفر نیز پرسنل مقابله با آلودگی‌های نفتی هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر  گفت: این استان با ۹۶۷ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس همواره در معرض آلودگی‌های نفتی قرار دارد که شناور دریاپاک ۱ کمک شایانی به مهار این آلودگی‌ها داشته است.

شکیبی‌نسب افزود: تعدد سکوها و میدان‌های نفتی منجر شده تا حفاظت از محیط زیست دریایی همواره در اولویت‌های راهبردی این اداره کل باشد.