شناسهٔ خبر: 138899 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اعلام کرد؛

آغاز دیپلماسی گردوخاک ایران با کشورهای منطقه/شناسایی منشأ گردوخاک در ۲۵ کشور همسایه

رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از آغاز دیپلماسی گردوخاک ایران با کشورهای همسایه طبق برنامه عمل مدیریت ریسک خبر داد و گفت: منشأ کانون‌های گردوخاک در ۲۵ کشور همسایه شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در رویداد روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک، با بیان اینکه گردوخاک یک پدیده نوظهور نیست، گفت: درگیری با این پدیده با توجه به تغییر اقلیم و شبکه آب و هوایی ادامه دارد.

وی با تاکید بر توجه به حوزه تاب آوری خاطر نشان کرد: پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در سال‌های گذشته در همکاری با ستاد ملی گرد و غبار و سازمان حفاظت محیط زیست پروژه‌های ملی و بین ‌المللی متعددی از جمله شناسایی کانون‌های گرد و غبار با منشأ داخلی بود که کنسرسیومی برای آن تشکیل شد.

رهنما ادامه داد: بر اساس آن پروژه، به تفکیک یک کیلومتر در یک کیلومتر کانون‌های گرد و غبار بالفعل و بالقوه را شناسایی کردیم.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور اظهار کرد: در فاز دوم سراغ منشا یابی کانون‌های گردوخاک در ۲۵ کشور همسایه ایران رفتیم تا بر اساس آن کانون‌های تاثیر در نواحی مختلف ایران بررسی شود.

وی افزود: در محله آخر هم پروژه‌ای در خصوص مدیریت ریسک اجرا و برنامه عمل برای مقابله با پدیده گردوخاک تهیه شد که مبنای مذاکرات سازمان حفاظت محیط زیست با کشورهای همسایه قرار گرفته است و با این برنامه عمل، ایران دیپلماسی گردوخاک را آغاز کرد.

رهنما ادامه داد: همچنین مرکز مطالعات گردوخاک در پژوهشگاه راه‌اندازی شد و سامانه پایش روزانه و محاسبات مقدار گردوخاک، پیش‌بینی برای ۵ روز آینده، بومی سازی مدل‌های جهانی و ... از جمله اقداماتی است که در این مرکز انجام می‌شود تا برای پیش‌بینی گردوخاک در منطقه غرب آسیا استفاده شود.