شناسهٔ خبر: 138954 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی:

کاربری مسکونی اراضی داخل محدوده شهری در صورت عدم ساخت و ساز به کاربری خدماتی تبدیل می‌شود

دکتر حمزه لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اراضی مسکونی داخل محدوده‌های شهری که بلاتکلیف و بدون استفاده هستند بعد از ۶ ماه به کاربری خدماتی تغییر می‌یابند تا نهایت بهره‌برداری از این اراضی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سید محسن حمزه‌لو  مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، در کارگروه امور زیربنایی و توسعه روستایی، عشایری شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست آذربایجان‌غربی که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار در سالن جلسات استانداری برگزار شد، بیان کرد: این برنامه در راستای ساماندهی اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در محدوده‌های شهرهای هدف و تعیین تکلیف اراضی خالی داخل شهرها انجام می‌گیرد چرا که استفاده از ظرفیت خالی اراضی محدوده شهرهای استان برای اجرای طرح‌های مسکن در اولویت است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی فعالیت مشاوران املاک گامی دیکر د راستای ساماندهی طرح‌های مسکن است، اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته برخی بنگاه‌های مشاوران املاک در آذربایجان‌غربی غیرمجاز هستند و ساماندهی این صنف گامی موثر در راستای ساماندهی بازار مسکن استان است.

وی با اشاره به توسعه شهر جدید گلمان، افزود: در راستای توسعه زیرساخت‌های شهر جدید گلمان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های گلمان، ثبت شرکت شهر جدید گلمان تا یک هفته آینده نهایی خواهد شد تا این شرکت شروع به کار کرده و توسعه شهری را در این منطقه شاهد باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: شهر جدید گلمان ظرفیت اسکان ۱۸۰ هزار نفر جمعیت را دارد و اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر جدید گلمان آغاز شده و این روند با جدیت دنبال می‌می‌شود. 

حمزه‌لو با اشاره به تدوین و تصویب برنامه راهبردی توسعه فضایی طرح جامع شهر ارومیه، در این جلسه، اظهار داشت: با توجه به تهیه طرح میانکار شهر ارومیه، و تفاوت آن با سال‌های گذشته، مشکلات چندین ساله شرکت‌های تعاونی‌های مسکن این شهر برطرف شد.

وی تاکید کرد: با الحاق یک هزار ۲۵۰ هکتار از اراضی به محدوده شهر ارومیه مشکلات جمعیت ساکن این اراضی رفع گردید و در گام بعدی توجه و رسیدگی به طرح تفصیلی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به طرح‌های مطرح شده در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی، گفت: در مجموع ۱۷ طرح خدماتی، صنعتی، کشاورزی، الحاق و اصلاح محدوده‌های شهرهای چهاربرج و مهاباد از موارد مطرح شده در این جلسه بود که ۱۴ مورد تصویب و باقی برای بررسی مجدد ارجاع داده شد. 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: طرح‌های بررسی شده توسط جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، نظام مهندسی کشاورزی، صنعت- معدن و تجارت استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرک‌های صنعتی استان و شهرداری مهاباد مطرح شده بودند.

حمزه‌لو افزود: با تصویب و اجرای این طرح‌ها علاوه بر اینکه زمینه توسعه زیرساخت‌های استان فراهم می‌شود، زمینه اشتغال جوانان منطقه فراهم شده و شاخص‌های اقتصادی در این مناطق بهبود می‌یابد.