شناسهٔ خبر: 138979 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

معاون مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور:

سرعت تشکیل کانون های جدید گردوخاک، پیش بینی توفان ها را دشوار کرده است

ببینید| برگزاری رویداد تخصصی «روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گردوخاک» معاون مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: در سال های اخیر افزایش سرعت تشکیل کانون های جدید گردوخاک در منطقه، پیش بینی توفان های گردوخاک را دشوار کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، محمد اصغری در نخستین رویداد بین المللی روز جهانی مقابله با توفان‌های گرد و خاک در پژوهشگاه هواشناسی اظهار کرد: یکی از چالش های پیش بینی پس از شناسایی کانون های گردوخاک، تشکیل کانون های جدید است که کار پیش بینی توفان های گردوخاک را برای ما دشوار کرده است.

وی افزود: فراوانی وقوع توفان های گردوخاک از نیمه های خرداد و تا نیمه های مرداد است که هم منشاء داخلی و هم منشاء خارجی دارد اما در سال های اخیر میزان توفان های نفوذی از خارج کشور نیز افزایش یافته است.

معاون مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: توفان های گردوخاک اثرات منفی زیادی در کشور بهمراه دارد تا جایی که این اثرات به حوزه جو و اقلیم نیز نفوذ کرده است.

اصغری گفت: بخشی از کاهش میزان بارش برف در مناطق مختلف کشور به دلیل اثرات آلودگی و گردوخاک معلق در هواست، این چالش را در فصل سرد سال در تهران با آن مواجه هستیم.