شناسهٔ خبر: 139148 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد؛

پیش‌بینی رفتار سازه‌های عظیم در برابر وقوع زلزله

کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: شرکت با هدف تحقق اهداف کلان خود مبنی بر ارائه خدمات جدید فناورانه و مردم پایه و با اتکاء به نیروهای متخصص و تجهیزات منحصربفرد و به روز، اقدام به راه‌اندازی و ارائه خدمات مطالعه لرزه‌نگاری به روش تحلیل چند کاناله امواج سطحی (MASW) با هدف بررسی ساختگاه و پیش‌بینی رفتار سازه‌های عظیم مانند سدها، نیروگاه‌ها و سایر پروژه‌های ساختمانی مهم دیگر در برابر زلزله‌های بزرگ کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک شرکتی دانش‌بنیان و یکی از اضلاع فناورانه وزارت راه و شهرسازی است و بسته به نیاز فنی کشور همه ساله ضمن ورود به بازارهای جدید، اقدام به استفاده از فناوری‌های نوین و منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی می‌کند.

کیانپور با اشاره به اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای ارتقاء کیفیت پروژه‌های ملی و استانی طی سالهای اخیر گام‎های بزرگی برداشته است، تصریح کرد: این شرکت به شعار کیفیت، رمز توسعه پایدار ایمان داشته و در استفاده از دانش روز دنیا و تحول بنیادی در پروژه‌های فناورانه و مردم پایه پیش قدم بوده است.

وی با اشاره به ورود موثر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به بازارهای جدید و معرفی خدمات و آزمایش‌های نوین اضافه کرد: این آزمایشگاه مطالعه MASW را برای پروژه 8 هزار و 100 واحدی طرح نهضت ملی شهر اراک و پروژه پست‌های برق شرکت برق منطقه‌ای استان یزد به منظور برآورد سرعت موج برشی، تعیین نوع و پارامترهای دینامیکی خاک بر اساس آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) را با کیفیت و موفقیت  به پایان رسانده است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: استفاده  از این روش در پروژه‌های مسکن مهر کردکوی استان گلستان و سه محدوده در شهرک‌های بهارستان و رضوانشهر استان اصفهان در دست اقدام دارد.

کیانپور در خصوص این خدمت نوین گفت: اساس کار در روش MASW  بر مبنای خاصیت پاشندگی امواج سطحی (خصوصا امواج رایلی) استوار می‌باشد. در این روش غیرمخرب یک منبع لرزه‌ای، طول موج‌های مختلفی از امواج آکوستیکی مانند امواج حجمی P و S منتشر می‌کند. امواج سطحی از برهم کنش این امواج حجمی به وجود خواهند آمد. حرکت این امواج شبیه به حرکت امواج دریا است با این تفاوت که به صورت عقب گرد در مدارهای بیضوی متمایل به منشا چشمه حرکت خواهند کرد و در یک زمین لایه‌ای، امواج سطحی در لایه‌های نزدیک به سطح زمین منتشر می‌شوند.

کیانپور با اشاره به اینکه لایه‌های سطحی نقش عمده‌ای در تقویت امواج ناشی از زلزله را دارند و دارای اطلاعات مهم و ارزشمندی هستند ادامه داد: مهندسین ژئوفیزیک و ژئوتکنیک از این اطلاعات برای شناخت خصوصیات زیرسطحی ساختگاه از طریق استخراج پارامترهای اساسی از قبیل سرعت موج برشی، مدول برشی و … استفاده می‌کنند. این پارامترها نقش کلیدی در توصیف محل ساختگاه ایجاد می‌کنند و با در دست داشتن این اطلاعات، مهندسان قادر خواهند بود تا رفتار سازه‌های عظیم مانند سدها و نیروگاه‌ها را در برابر زلزله‌های بزرگ پیش بینی کنند.

وی با اشاره به مزایای استفاده از این روش در پروژه‌های بزرگ ملی و استانی گفت: در روش تحلیل چند کاناله امواج سطحی (MASW) با انجام محاسبه‌های دقیق و ارائه پارامترهای خاک زمینه را برای اتخاذ تدابیر ویژه‌ برای احداث سازه‌ها با کیفیت و با صرف هزینه کمتر و استحکام بیشتر فراهم میکند.
کیانپور با اشاره به اینکه تفاوت زیادی بین روش‎های سنتی مانند روش‌ های لرزه‌نگاری درون چاهی (دانهول، آپهول و کراس هول) در تعیین سرعت موج برشی و روش (MASW) برای انجام آزمایش‌ها وجود دارد تصریح کرد: در لرزه نگاری درون چاهی نیاز به حفر یک یا چند گمانه به عمق مشخص است که علاوه بر حفر گمانه و تخریب محیط زیست، عملیات نمونه برداری زمان‌بر و پرهزینه است که گاهاً غیر قابل انجام است. بنابراین روش‌های برآورد سرعت موج برشی به دلیل دارا بودن توجیه فنی و اقتصادی، چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته است. 

وی تصریح کرد: این خدمت نوین از طریق اداره کل مهندسین مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آماده ارائه به پژوهشگران و کارفرمایان در سراسر کشور است.