شناسهٔ خبر: 139181 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد:

مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی راه‌ها در سامانه مدیریت پل‌ها (BMS)

حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: برای نخستین بار در کشور، مستندسازی و ارزیابی ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی موجود در راه‌های کشور در سامانه مدیریت پلها (BMS) توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده­‌ای انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حمزه ذاکری رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری این سازمان با اعلام این مطلب گفت: با آغاز طرح ملی بازرسی پل‌ها و ابنیه فنی کشور با راهبری معاونت راهداری و با همکاری مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری، دفتر نگهداری رویه و ابنیه فنی، دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و مشارکت بی‌نظیر ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور، سازمان راهداری به‌عنوان متولی نگهداری راههای کشور، موفق به مستندسازی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی در سامانه BMS شد.

وی گفت: تا خرداد ماه سال‌جاری، مشخصات شناسنامه‌ و وضعیت ۳۰۰ هزار دستگاه پل به همراه تصاویر مربوطه با بهره‌گیری از اپلیکیشن هوشمند سامانه جامع راهداری، به‌صورت برخط بازرسی و در سامانه مدیریت پل و ابنیه فنی کشور (BMS) بارگذاری شده است.

ذاکری این دستاورد مهم را نتیجه بکارگیری پتانسیل بخش دانش بنیانی کشور و مشارکت فعال بیش از 1000 نفر از کارشناسان ادارات کل استانها خواند و افزود: مدیریت هوشمند شبکه مبحثی جدید و مبتنی بر علم روز است که بر اساس آن زیرساخت‌های فنی با استفاده از روش‌های علمی و شاخص­های بین المللی ارزیابی میشوند و در شرایط محدودیت اعتبارات نقش مهمی در بهینه سازی شبکه و مدیریت هوشمند منابع دارد.

ذاکری خاطرنشان کرد: اطلاعات و بازرسی کلیه پل‌های مهم و اصلی در شبکه راه‌های شریانی تکمیل شده و بر اساس نتایج، میانگین شاخص سلامت پل‌ها برای ۳۰۰ هزار دستگاه پل‌ معادل با ۸۷/۹، متوسط شاخص هیدرولیکی برابر ۸۶ و شاخص سازه‌ای ۹۱ است که در وضعیت قابل قبول قرار دارد، مطابق با این ارزیابی چهار درصد از پل‌ها نیاز به اقدام سریع و بازرسی ویژه دارند و ۱۹ درصد نیازمند تعمیر و نگهداری و بازرسی دوره­‌ای خاص جهت ارتقاء وضعیت هستند.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری افزود: اقدامات توسعه­‌ای ویژه­‌ای با توجه به پلتفروم BMS، برای افزایش کارایی و ارتقای سطح هوشمندسازی سامانه در نظر گرفته شده است. وی افزود: بکار گیری روش‌های پایش سه بعدی، تور مجازی چند رسانه­‌ای، بازرسی پهبادی، یادگیری عمیق و هوش مصنوعی، داده‌کاوی پیشرفته، ابزارگذاری دقیق، پایش برخط و اتصال به شبکه هواشناسی کشور از مهمترین اقدامات پیش رو است که موجب تقویت هوشمندی و اثرگذاری در حوزه مدیریت و نگهداری می­‌شود.

ذاکری خاطر نشان کرد: بر اساس تفاهم صورت گرفته و با همکاری پژوهشگاه هواشناسی، امکان اتصال سامانه BMS به مدلهای هواشناسی نقطه ای برای اولین بار ایجاد شده و مقرر است پل‌های مهم و استراتژیک به این قابلیت مجهز شده و امکان رده‌بندی ریسک سیلاب و پیش بینی بارش در حوزه آبریز در سامانه مدیریت پل‌ها برای اولین بار با کمک متخصصان داخلی ایجاد شود که با استفاده از این قابلیت، امکان اعلان هوشمند و برخط ریسک در پل‌های مهم کشور ایجاد خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری اظهار داشت: بخش هوش تجاری (BI) سامانه مدیریت پل‌ها و ابنیه فنی به‌صورت یکپارچه با رویه راه‌ها (PMS)و ایمنی راه‌ها (SMS)راه اندازی و قابل بهره برداری است و ادارات کل می‌توانند از طریق سامانه جامع راهداری (RMS) و همچنین اپلیکیشن تخصصی جامع راهداری، ضمن مشاهده وضعیت پل‌ها در سطح استان، شهرستان، بخش و محور برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و اقدام لازم برای تعمیر و نگهداری پل‌ها بر اساس شاخص‌های بین‌المللی آسیب، وضعیت هیدورلیکی و شاخص ایمنی را انجام دهند.

شایان ذکر است بازرسی های ویژه، خاص و دوره­‌ای برای پل‌های بزرگ و پروتکل بروز رسانی پل‌های کشور، از مهم‌ترین برنامه­‌های اجرایی سال جاری است که به‌زودی جهت اجرا ابلاغ می­‌شود.