شناسهٔ خبر: 139200 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان:

مجموع مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی استان زنجان ۴۵۶ هکتار است

بافت فرسوده مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، از وجود ۱۱ سکونتگاه غیر رسمی در شهرهای زنجان، ابهر و قیدار خبر داد و گفت: مجموع مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی استان ۴۵۶ هکتار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، اصغر اسماعیلی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، روز شنبه در جلسه مشترک بازآفرینی پایدار و شورای مسکن استان زنجان، از وجود ۱۱ سکونتگاه غیر رسمی در شهرهای زنجان، ابهر و قیدار خبر داد و گفت: مجموع مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی استان ۴۵۶ هکتار است که بیش از ۵۳ هزار نفر از جمعیت استان را شامل می شود. 

وی ابراز کرد: محله‌های اسلام آباد، نجف آباد، سایان، خاندره، شهدا، فاطمیه، گوجیک آباد و کوی فلسطین، سکونتگاه‌های غیر رسمی در شهر زنجان است و محله حسین آباد و شریف آباد در ابهر و کوی شریعتی در قیدار نیز جزو سکونتگاه‌های غیر رسمی  است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: جمعیت ساکن در محلات غیررسمی شهر زنجان ۱۲.۲۴ درصد جمعیت کل شهر را شامل می‌شود. 

اسماعیلی تاکید کرد: مطالعات وضعیت سرانه‌های خدمات موجود در سکونتگاه‌های شهر زنجان به تفکیک کاربری‌ها مورد بررسی قرار گرفته و کمبود سرانه کاربری‌های عمومی در محلات هدف احصا شده است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های بازآفرینی، طرح بازآفرینی کوی فلسطین، ساماندهی کوی فاطمیه، طرح توسعه مجموعه اقامتی، خدماتی و گردشگری حاج داداش و تعریف پروژه‌های محرک توسعه برای کوی وحدت از اقدامات و برنامه‌های ستاد بازآفرینی برای شهر زنجان است،افزود:ستاد بازآفرینی شهری در استان تشکیل شده و اهدافی همچون احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را در دستور کار دارد.

سهم  استان زنجان برای تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی ۹ هزار و ۲۱ واحدمسکونی است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، سهم  استان زنجان برای تولید مسکن در محلات هدف بازآفرینی را ۹ هزار و ۲۱ واحد مسکونی اعلام کرد و گفت: در این خصوص برنامه ریزی لازم انجام گرفته است.

اسماعیلی تصریح کرد: ارتقای حقوق شهروندی، کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری، اعمال حکمرانی محلی، تحقق مدیریت یکپارچه، هم‌افزایی اقدامات و ایجاد وحدت رویه و مشارکت عوامل مرتبط در سطح استانی، منطقه‌ای و محلی در فرآیند پایدار محدوده‌ها و محله‌ها و استفاده از ظرفیت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و پتانسیل‌های مردمی برای بهسازی و توانمندسازی از  اهداف ستاد بازآفرینی است. 

وی گفت: شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار در استان با مساحت ۶۷۱.۵۷ هکتار دارای بافت‌های فرسوده هستند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان ،به وضعیت معابر در محلات بافت فرسوده در شهر زنجان اشاره کرد و گفت: شهر زنجان معبر خاکی در محلات بافت فرسوده ندارد.

اسماعیلی گفت: خوشبختانه اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص تامین بخشی از قیر آسفالت ریزی معابر محلات بافت فرسوده همکاری لازم با شهرداری که متولی اصلی در این زمینه است را داشته  و با جدیت و به صورت جهادی پای کار است.

جلسات ستاد استانی بازآفرینی در زنجان به صورت منظم برگزار می شود

در ادامه این جلسه،استاندار زنجان،گفت:خوشبختانه جلسات ستاد استانی بازآفرینی در زنجان به صورت منظم برگزار می شود ومدیرکل راه و شهرسازی استان نسبت به اجرای مرتب و مستمر این جلسات مدیریت لازم را دارد. 

محسن افشارچی تاکید کرد: خوشبختانه برگزاری جلسه امروز و حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در استان گره  گشا وروشن گر مسیر خواهد بود. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه جلسات ستاد استانی بازآفرینی در زنجان به صورت منظم برگزار می شود،اظهار کرد: مدیرکل راه و شهرسازی استان نسبت به اجرای مرتب این جلسات مدیریت لازم را دارد. 

استاندار زنجان ،با بیان اینکه برای ساماندهی بافت‌های فرسوده مشوق‌ها و هم بسته‌های مالی خوبی تعریف شده است،گفت: متاسفانه مردم اطلاع کافی از این مشوق‌ها ندارند و باید اطلاع رسانی در این خصوص تقویت شود.

صدور پروانه ساختمانی در محلات بافت فرسوده افزایش یابد 

افشارچی،به صدور پروانه ساختمانی در محلات بافت فرسوده اشاره کرد و یادآورشد: باید در ماه‌های آینده حجم صدور پروانه‌های ساختمانی در بافت‌های فرسوده افزایش یابد چرا که با این کار هم حجم تولید مسکن بالا می‌رود و هم تعداد واحدهای مسکونی مقاوم بیشترمی شود.

وی تاکید کرد: افزایش کیفیت زندگی شهری از مزایای نوسازی بافت‌های فرسوده است و از این طریق گشایش‌های ترافیکی هم در شهر اتفاق می افتاد.

استاندار زنجان ،با اشاره به اینکه باید سهمی از مسکن ملی توسط خود مردم اجرا شود،ادامه داد: مردم می‌توانند با یک چهارم انرژی که دولت در طرح نهضت ملی مسکن به کار گرفته را صرف ساخت و نوسازی مسکن در بافت فرسوده بکنند.