شناسهٔ خبر: 139360 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور:

پاتاوه- دهدشت، یاسوج را به یکی از بزرگترترین شاه‌راههای کشور تبدیل می‌کند

کدخدازاده معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور گفت: استان کهگیلویه و وبویراحمد به ویژه شهر یاسوج، مرکز آن در گذشته در بن بست بود اما حالا در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترترین شاه‌راههای کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کهگیلویه وبویراحمد)، محمدرضا کدخدازاده معاون توسعه راه ها و بزرگراه های کشور روز دوشنبه در حاشیه سفر دوم رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران گفت: قانون ایجاد ۳۰ هزار کیلومتر راه را به شرکت توسعه راه ها و بزرگراه های کشور تکالیف کرده است که ۶۵۰۰ کیلومتر آن در دست اجرا است.

وی گفت: در استانهایی مثل کهگلیلویه و بویراحمد وظیفه شرکت سنگین تر است چرا که این استان خصوصا مرکز آن در بخش سخت گذر زاگرس قرار دارد.

کدخدازاده درباره جاده پاتاوه دهدشت که فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می شود نیز ادامه داد: این جاده قسمتی از یک کریدور اصلی است که استان اصفهان را به جنوب کشور وصل می کند. پروژه احداث راه اصلی پاتاوه دهدشت به طول ۱۳۶ بخشی از محور مزبور به صورت کریدور جدید از منطقه صعب العبور و و کوهستانی زاگرس میانی عبور می کند و موجب کوتاه شدن ۶۵ کیلومتر حد فاصل پاتاوه تا بهبهان نسبت به مسیر موجود خواهد شد.

وی گفت: با تکمیل این محور بیش از ۴۰۰ روستای مناطق محروم حد فاصل پاتاوه تا دهدشت از بن بست خارج شده و موجب ارتباط سریع مردم با مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد می شود.

کدخدازاده یادآوری کرد: در قالب ۴ قطعه اجرایی تعریف شده است که قطعه اول آن ۲۶.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۲۸ کیلومتر، قطعه سوم ۶۳.۵ کیلومتر و قطعه چهارم نیز ۱۸ کیلومتر است.

وی گفت: در سنوات گذشته به غیر از قطعه سوم سایر قطعه ها بهره برداری شده بود

کدخدا زاده ادامه داد: این پروژه شامل ۱۲ دستگاه تونل، ۵ دستگاه گالری و ۱۳ دستگاه پل خاص است. وی گفت: به زودی راهداری و پلیس راه نیز در این مسیر مستقر می شوند.

وی تصریح کرد: اعتبار هزینه شده این پروژه ۲۸ و نیم هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: ارزش به روز ان را معادل ۹۵ هزار میلیارد است.

این مسئول اهداف پروژه را تکمیل شبکه راه و بزرگراهی استان،اصلاح طرح هندسی، با مشخصات استاندارد و رفع نقاط حادثه خیز،،کاهش زمان سفر،صرف جویی در مصرف سوخت،محرومیت زدایی،و تقویت ارتباط و تعاملات اجتماعی منطقه،رونق گردشگری،افزایش و بالا بردن توان ترانزیتی،ایجاد ارتباط مناسب مابین استانهای مرکزی و بنادر جنوب،افزایش ایمنی،توسعه و رونق اقتصادی برشمرد.