شناسهٔ خبر: 139509 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

افزایش گردوخاک به دنبال کم بارشی‌های متوالی در ایران و کشورهای همسایه

ضیائیان رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور گفت: کم بارشی‌های سال‌های اخیر در نوار شمالی و کشورهای همسایه به مرور باعث تبدیل مراتع به کانون های گردوخاک و تشدید این پدیده جوی شده است.

صادق ضیائیان رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره افزایش شدید گرادیان فشاری و مخاطرات جوی ناشی از آن اظهار کرد: وزش باد شدید در برخی مناطق مستعد از جمله خراسان جنوبی جنوب شرق خراسان رضوی شمال شرق سیستان در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه موجب گردوخاک شدید می‌شود که برای این شرایط هشدار سطح نارنجی هم صادر شده است.

وی افزود: مناطق دیگر مثل استان سمنان نیز درگیر گردو خاک خواهد شد اما شدت کمتری دارد.

ضیائیان درباره عوامل ایجاد این شرایط جوی گفت: وزش باد و افزایش گرادیان فشاری در این فصل و در این استان‌ها با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی طبیعی است. در این مناطق وقتی گرادیان فشار و اختلاف فشار بین عرض‌های بالاتر پر فشار واقع در غرب و مناطق کم فشار پاکستان زیاد شود، وزش باد شدید در این مناطق رخ می‌دهد.

رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: افزایش وقوع توفان شن و خیزش گردوخاک در مدت اخیر به دلیل کم بارشی‌های رخ داده طی امسال و سال‌های گذشته است.

وی افزود: این کم بارشی در نوار شمالی و به ویژه کشورهای همسایه به مرور باعث شده مراتع تبدیل به کانون های گرد و خاک شوند و با وزش باد، گردو خاک بیشتری را تجربه کنیم.

ضیائیان درباره راه‌های پیش‌گیری از تشدید گردوخاک و راهکارهای مقابله با این شرایط جوی بر جلوگیری از خشک شدن تالاب‌ها و یا تلاش بر احیای آن‌ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه پهنه وسیعی از سرزمین‌ها تبدیل به کانون گرد و خاک شده اند،‌ بخشی از این رویدادها اجتناب ناپذیر است و باید بیشتر به دنبال سازگاری باشیم.

رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی با اشاره به خسارات ناشی از طوفان‌های گردوخاک به جاده‌ها، ساختمان‌ها و بناهای تاریخی اظهار کرد: وزش باد شدید می‌تواند موجب خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تیرهای برق و داربست‌ها و سازه‌های موقت شود و بهتر است نسبت به حضور در فضای باز  و ترددهای جاده‌ای احتیاط شود.