شناسهٔ خبر: 139661 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار:

۴۵ هزار پرونده صدور پروانه ساخت بر روی سامانه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار ثبت شد

نشست مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: تاکنون ۳۴۵ شهر اطلاعات خود را بر روی سامانه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار بارگذاری کرده‌اند و در مجموع اطلاعات ۴۵ هزار و ۳۴۵ پروانه صادره بر روی این سامانه درج شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  از شرکت بازآفرینی شهری ایران، نشست تخصصی با موضوع سیاست‌ها وضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافت‌های فرسوده وناکارآمد شهری و تشریح ساختار راه اندازی حلقه‌های میانی و اهمیت چگونگی ثبت برنامه اقدام و اطلاعات بازآفرینی در سامانه ستاد ملی با حضور نمایندگان پنج استان تحت راهبری دبیرخانه انتقال تجریبات بازآفرینی منطقه پنج کشور و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران به شکل مجازی برگزار شد.

 در این نشست ابتدا توضیحاتی درخصوص بسته تشویقی کالبدی ۱۹ بندی و ضرورت اجرای آن ارایه شد و در ادامه نوروزیان سرپرست دفتر راهبری وهدایت طرح های بازآفرینی با اشاره به این که گزارش‌ها حاکی از این است که هنوز برخی شهرداری‌ها بسته تشویقی را اجرایی نکرده‌اند، گفت: ما در شرکت بازآفرینی شهری ایران آمادگی این را داریم تا هر گونه ابهامات پیش آمده در خصوص این بسته را در سطح استان برطرف کنیم و شهرداری‌ها نیز می‌توانند به موازات اجرای این مصوبه، بسته تشویقی بومی متناسب با شرایط شهر خودشان را تعریف کنند.

وی ادامه داد: تمام واحدهای مسکونی که در بافت‌های ناکار آمد دارای سند هستند، مشمول این بسته می‌شوند. این بسته تشویقی کالبدی ۱۹ بندی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری  ابلاغی وزیر راه و شهر سازی یک بسته جامع و لازم الاجراست.

وی همچنین از شهرداری‌هایی که درحال تدوین بسته بومی خود هستند خواست تا بسته پیشنهادی خود را قبل از تصویب برای شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز ارسال کنند تا شرکت نیز پیشنهادات خود را ارایه کند.

منصور استادی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز با یادآوری این که در سطح ملی سه سند در خصوص بازآفرینی شهری وجود دارد که حاصل خرد جمعی و تجارب داخلی و بین المللی است، گفت: تحقق اهداف این سه سند بر اساس برگزاری ستادهای ملی، استانی و شهرستانی تدوین شده است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار گفت: تا قبل از راه اندازی این سامانه امکان رصد فعالیت‌های دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری وجود نداشت اما با راه اندازی سامانه مذکور این امر میسر شده است.

استادی هدف از راه اندازی سامانه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار را این گونه برشمرد: یکپارچه سازی داده‌ها و اطلاعات و اقدامات دستگاه‌ها و شهرداری‌ها، مستندسازی و مدون سازی داده‌ها، اعتبارسنجی داده‌ها، ایجاد ارتباط سیستماتیک با لایه های بازآفرینی شهرستانی، استانی و ملی، امکان تحلیل و کاوش داده‌ها و تبدیل داده‌ها به اطلاعات قابل بهره‌برداری جهت تصمیم سازی در سطوح مدیریتی،گزارش گیری برخط و آنلاین و رصد اقدامات دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها در محلات هدف و حمایت اهرمی هدفمند از ستادهای بازآفرینی شهری از جمله اهداف راه اندازی این سامانه است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۵۰ شهر اطلاعات خود را بر روی این سامانه بارگذاری کرده‌اند و در مجموع اطلاعات بیش از ۴۵ هزار و ۳۴۵ پروانه صادره بر روی سامانه درج شده است  همچنین اقدام‌های انجام شده در حوزه برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری محلات هدف در طول برنامه هفتم توسعه و مدیریت برگزاری جلسات در سامانه بارگذاری شده که بر این اساس ۳ هزار و ۵۷۱ اقدام مشترک در۱۱۶ شهر و ۸۷۱ محله در ستادهای بازآفرینی شهری مصوب  در وضعیت ثبت در سامانه می باشد از این تعداد هزار و ۳۱۶ مورد در حوزه فعالیت شهرداری‌ها و ۲ هزار و ۲۵۵ اقدام در حوزه سایر دستگاه‌ها می باشد.

وی ادامه داد: همچنین شهر تهران و استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی برنامه اقدام مشترک خود را ارسال کرده اند که برای انجام اصلاحات به استان عودت شده است.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: از شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی انتظار می رود نسبت به بارگذاری اطلاعات، مدیریت جلسات، برنامه و عملکرد اقدام مشترک و نوسازی مسکن به صورت مستمر  اقدام کرده و این اطلاعات را رصد و پایش کنند.

در ادامه جلسه توضیحاتی در خصوص نحوه شکل گیری حلقه‌های میانی ارایه شد.  بنابراین گزارش منظور از حلقه ‏های میانی، گروه‏های مستعد در هر شهر و محله هستند که حاضرند به منظور ارتقای کیفیت سکونت ساکنان محلات هدف -که بعضا مترادف با نجات جان آنان است- به صورت داوطلبانه فعالیت کنند.

در واقع حلقه میانی به عنوان حلقه واسط متناسب با تخصص، حرفه و علاقه فردی، برای به میدان آوردن مردم، ایجاد تعامل بین مردم و دولت و کمک به نوسازی مردمی، نقش آفرینی موثری دارند.