شناسهٔ خبر: 139686 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

تجربه دمای ۲۶ سال قبل کرمان در تابستان امسال

عراقی زاده هواشناسی کرمان مدیر کل هواشناسی استان کرمان گفت: در تیرماه امسال بیشینه دمای هوا در کرمان به ۴۲ درجه سلسیوس رسید، این دما پس از ۲۶ سال است که دوباره در کرمان تکرار می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی هواشناسی کرمان، محسن عراقی‌زاده مدیر کل هواشناسی استان کرمان اظهار کرد: تحلیل و بررسی داده‌های ثبت شده در ایستگاه های هواشناسی استان کرمان نشان می‌دهد در تیر ماه امسال نسبت به بلند مدت افزایش دمای محسوس داشته‌ایم، به طوری که در شهر کرمان که ۲۶ سال قبل حداکثر دمای ۴۲ درجه را تجربه کرده در چند روز نخست تیر دمای حداکثر به ۴۲ درجه نیز رسید.

وی با اشاره به اینکه پارامترهای دمایی در سطح استان نسبت به بلند مدت افزایش محسوس داشته و رکوردهای جدید دمایی ثبت شده است ، افزود: حداقل مطلق دمای شهر کرمان نسبت به دوره ۳۰ ساله دماهای کمینه، تیرماه ۹ درجه افزایش داشته است.

مدیر کل هواشناسی کرمان تصریح کرد: تا اواسط تیر ماه تعداد روزهای با دمای بالا در استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است و تا این تاریخ بیشترین دمای ثبت شده در استان ، شهداد با ۵۲ درجه بوده و در شهر کرمان نیز حداکثر دما به ۴۲ درجه رسید.

عراقی‌زاده با اشاره به اینکه در خنک‌ترین ایستگاه استان نیز افزایش پنج درجه‌ای دما در حداقل دماها رخ داده است، گفت: لاله زار به عنوان ایستگاه رکورددار کمترین حداقل ها در استان، در تیرماه سال جاری با شکست رکورد دمایی خود نسبت به بلند مدت(نسبت به مشابه سال قبل) حداقل دمای ۱۶ درجه ای را داشته است.

وی با اشاره به اینکه، هم‌اینک ۱۲ ایستگاه سینوپتیک، ۳۹ ایستگاه خودکار و چهار ایستگاه اقلیم‌شناسی سنتی در سطح استان تغییرات آب و هوایی را اندازه می‌گیرند، گفت:  به طور قطع کاهش بارندگی در روند گرمایش بی تاثیر نیست اما مهمترین علت گرمای این روزها، استقرار کم فشار حرارتی در منطقه جنوب‌شرق کشور و تداوم آن در این منطقه بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان با اشاره به اینکه جریانات جنوبی عمدتا" باعث انتقال رطوبت از آب‌های خلیج فارس و دریای عمان به استان می شوند، تصریح کرد: در تابستان‌ها استقرار پر ارتفاع جنب حاره باعث پایداری هوا و افزایش دما می‌شود.

عراقی زاده با اشاره به اینکه ماندگاری هوای گرم در یک منطقه موج گرما نامیده می شود، ادامه داد: موج گرما عموما به عنوان یک دوره ای از روزهای متوالی با دماهای بالای غیر عادی تعریف می شود.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که طبق پیش‌بینی‌ها گفته بودیم، امسال در تابستان هوا گرم‌تر بود و دمای هوای مناطق مختلف استان به نسبت میانگین دمای سالهای قبل زیادتر شده است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمان گفت: در سالیان گذشته این موضوع مطرح شده که به طور مثال اگر دمای منطقه‌ای بالای ۵۰ درجه باشد یکسری اقدامات خاص صورت گیرد اما حقیقت این است که تاکنون مصوبه‌ای که در آن به اقدامات لازم در صورت افزایش دما اشاره کند، ندیده ام.

عراقی زاده تصریح کرد: بر اساس آمار، سال‌های گذشته نیز این افزایش دما در استان اتفاق افتاده منتهی فراوانی زیادی طی این سال‌ها نداشته است.

وی ادامه داد: وجود چنین تغییرات دمایی در سالیان مختلف در استان به بحث تغییرات اقلیمی بر می‌گردد تغییراتی که در اثر آن، گرماها و سرماهای بیش از اندازه دور از انتظار نیست.