شناسهٔ خبر: 139756 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور/خطر سقوط سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی

گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور نسبت به رشد ابرهای همرفتی و افزایش گرادیان فشاری در برخی استان‌ها با احتمال خیزش گردوخاک و وقوع توفان شن هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشاسی برای دو سامانه امروز و فردا شاهد رگبار باران، وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گردوخاک در برخی استان‌های کشور خواهیم بود.

فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی امروز شنبه موجب رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک در اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات مازندران، البرز، سمنان و تهران، دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس می‌شود.

فردا نیمه شمالی آذربایجان غربی، ارتفاعات مازندران، ارتفاعات و دامنه جنوب سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس این شرایط را تجربه می‌کنند.

احتمال آبگرفتگی معابر و لغزندگی جاده‌ها

احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال به دنبال این شرایط جوی وجود دارد.

هموطنان باید از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها اجتناب کرده و در سفرهای برون شهری به ویژه در اطراف رودخانه‌ها، فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر احتیاط کنند.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها نیز ضروری است.

سازمان هواشناسی سامانه دوم را افزایش گرادیان فشاری اعلام کرده که طی این دو روز موجب وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک خواهد شد.

این شرایط جوی روز شنبه برای سمنان، اصفهان، قم، تهران، البرز، کرمان، مرکزی، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، خوزستان و غرب ایلام  پیش‌بینی شده است و روز یکشنبه شمال اصفهان، قم، البرز، جنوب تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان را در بر می‌گیرد.

خیزش گردوخاک و احتمال خسارت به تجهیزات شهری

وزش باد شدید در مناطق مستعد موجب خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال را به دنبال دارد.

سازمان هواشناسی به اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.