شناسهٔ خبر: 139830 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

بارگیری ۱۸۶ هزار تن محموله صادراتی در راه‌آهن خراسان

قطار باری ۱۸۶ هزار تن محموله صادراتی با ۳ هزار و ۴ دستگاه واگن در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲، در اداره کل راه‌آهن خراسان بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس، به مقاصد کشورهای آسیای میانه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۱ درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اداره کل راه‌آهن خراسان با بارگیری ۱۸۶ هزار تن کالای صادراتی، رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داده که سهم ۷۶ درصدی از کل صادرات مرز ریلی سرخس دارد.

رشد ۳۱ درصدی صادرات اداره کل راه‌آهن خراسان در ۳ ماهه نخست سال ۱۴۰۲

در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲، میزان ۱۸۶ هزار تن محموله صادراتی با ۳ هزار و ۴ دستگاه واگن در اداره کل راه‌آهن خراسان بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس، به مقاصد کشورهای آسیای میانه صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۱ درصدی داشته است.

عمده کالای صادراتی، سیمان با سهم ۴۳ درصدی و مصالح ساختمانی با سهم ۱۸ درصدی بوده و عمده مقاصد نیز کشور ترکمنستان با سهم ۳۸ درصد، تاجیکستان ۲۸ درصد و ازبکستان ۲۵ درصد است.

به گفته مصطفی نصیری ورگ مدیرکل راه آهن خراسان، کمک به رفع موانع واحدهای تولیدی و حمایت از بخش صنعت و صادرات، همواره از جمله اهداف راه‌آهن بوده که با تلاش در جهت تأمین واگن مورد نیاز صادرکنندگان توسط راه‌آهن و بخش خصوصی از طریق کشورهای آسیای میانه، ایجاد بستر لازم جهت استفاده از ناوگان داخلی در امر صادرات، ارائه خدمات به مشتریان ریلی در ایام تعطیل، ارائه تخفیفات متنوع برای کالاهای صادراتی و جلسات چندجانبه با واحد های تولیدی و صنعتی، سعی در تحقق این امر شده است.

به گزارش روابط عمومی راه آهن خراسان، با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی و همچنین در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات از طریق شبکه ریلی، سبب افزایش درآمد واحدهای تولیدی و همچنین جذب بازارهای جدید در کشورهای آسیای میانه می‌شود.