شناسهٔ خبر: 139855 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

یکصدایی مجلس در محکومیت اقدام آمریکا و انگلیس؛

جلوگیری از میزبانی ایران در اجلاس آیمو نقض قوانین بین‌الملل است

مجلس شورای اسلامی به دنبال دخالت و فشار آمریکا و انگلیس برای لغو میزبانی ایران در اجلاس بین المللی دریانوردی، نمایندگان مجلس این اقدام را محکوم کرده و آن را برخلاف نظم و استاندارهای بین‌المللی برشمردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) در یکصد و چهاردهمین اجلاس شورای خود در سال ۲۰۱۵ میلادی، میزبانی رویداد موازی روز جهانی دریانوردی سال ۲۰۲۳ میلادی را به ایران اعطا کرد و از آن تاریخ به بعد، در مواضع مختلف از جمله نشست سال قبل شورا، آن را مورد تایید قرار داد. 

روز گذشته (۳۱ تیرماه ۱۴۰۲) خبر ممانعت آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی در خبرگزاری منتشر شد.

سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به اقدام آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی، اعلام کرد: این اقدام ناشی از زبونی و استیصال چند دولت مدعی و زورگو است و خللی در اراده ایران در حرکت رو به جلو و مسیر پیشرفت اقتصاد دریا پایه و مشارکت فعالانه در آیمو ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: این اقدام انگلیس و آمریکا ادعای آزادی‌خواهی در کشورهای دیگر را زیر سوال برده و به طور کل آمریکا به دنبال این است تا در جهان کنترل همه چیز را در دست داشته باشد.

سلیمی با اشاره به اقدام آمریکا در نقض قوانین بین‌الملل بیان کرد: آمریکا و انگلیس در تصمیمات بین‌الملل به دنبال اجرای خواسته خود و تحمیل آن به سایر کشورها هستند.

احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز درباره اقدام آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی، اظهار کرد: این مقدمات کاملا ضابطه‌مند و قانونی رخ داده و میزبانی ایران به عنوان کشوری که در حوزه دریانوردی و تجارت دریا از امتیاز بالایی برخوردار است، امری کاملا برابر با استانداردهای مورد نیاز و منطقی به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: دخالت و نفوذی که کشور های آمریکا و انگلیس انجام دادند عملا شکستن نظم استانداردهای بین‌المللی است و این اقدام باعث شده هم جایگاه این دو کشور در مجامع بین‌المللی و هم شعار مردم سالاری زیر سوال برود.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز درباره ممانعت آمریکا و انگلیس از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی اظهار کرد: آمریکا با حضور ایران در نشست‌های بین‌المللی و با هر نوع محوریتی مخالف است و سعی دارد با اقدامات آزادی خواهانه و پیشرفت همه ملت ها مقابله کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با حضور در نشست های بین‌المللی و قبول مناصب جهانی همواره تلاش کرده تا مواضع خود را به رخ دنیا کشیده و مبارزه خود را با تحریم های ظالمانه غرب نشان دهد، همچنین ایران می‌تواند برای کشورهای دیگر که تحریم شده‌اند الگو باشد.

هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره اقدام آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی، اظهار کرد: این اجلاسیه سالانه دریانوردی قرار بود در آبان‌ماه در ایران برگزار شود اما با طراحی آمریکا و انگلیس لغو شد. 

وی افزود: دشمنی آمریکا و انگلیس با جمهوری اسلامی ایران تمامی ندارد و آنها در تلاش هستند تا هر چیزی که ممکن است نام ایران را در دنیا مطرح کند و یا هر عاملی که بخواهد ایران را کانون توجه قرار دهد، حذف کنند.

نماینده ملایر در مجلس تصریح کرد: جلوگیری از میزبانی ایران در رویداد موازی روز جهانی دریانوردی پایان نقشه آمریکا و انگلیس و استکبار جهانی نیست و از همین لغو هم سوءاستفاده خواهند کرد.

با این تفاصیل و در حالی که تنها سه ماه به برگزاری این رویداد در هفته اول آبان ماه مانده بود، میزبانی ایران با تلاش‌های مذبوحانه دولت‌های آمریکا و انگلیس و جلب نظر معدود دولت‌های غربی بی اختیار و وابسته آمریکا، در خلال نشست یکصد و بیست و نهم شورای آیمو، در روز پنج شنبه مورخ ۲۹ تیرماه سال ۱۴۰۲، لغو شد.