شناسهٔ خبر: 139867 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی:

بازنگری مطالعات پهنه بندی مراکز لجستیک در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد

افندی معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی از بررسی مکان یابی مرکز لجستیک کرمانشاه و دهکده‌های لجستیک قزوین و زاهدان و تصویب گام‌های اجرایی بعدی جهت پیشبرد این طرح‌ها خبر داد و گفت: بازنگری و به‌روز رسانی مطالعات پهنه بندی مراکز لجستیک کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

شهریار افندی‌زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نتایج نهمین نشست ستاد مراکز لجستیک کشور در سال ۱۴۰۲ که با سه دستور کار بررسی و مکان یابی مرکز لجستیک کرمانشاه و دهکده‌های لجستیک قزوین و زاهدان برگزار شد، تشریح کرد.

وی گفت: با توجه به این که رویکرد ستاد مراکز لجستیک، تسریع در عملیاتی شدن جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مراکز و راه‌اندازی آن­‌ها با تأکید بر نقش محوری استانداری‌ها به ­عنوان پشتوانه‌ای برای تحقق این مهم است، در نشست نهم شاهد حضور مؤثر استانداری‌­های کرمانشاه، قزوین و سیستان و بلوچستان بودیم که بر این اساس، تصمیمات راهگشا به عنوان گام بعدی در چارچوب اجرایی سازی سند آمایش لجستیک کشور اتخاذ شد.

افندی‌زاده ادامه داد: در این نشست و در ارتباط با مرکز لجستیک کرمانشاه و دهکده‌های لجستیک قزوین و زاهدان، مشاورین مربوطه گزارشی از سوابق و اقدامات مرتبط با مطالعات مکان یابی اولیه این زیرساخت‌ها، تشریح گزینه‌­های منتخب و مراحل بررسی آن­‌ها در کمیسیون تخصصی ستاد مراکز لجستیک و انتخاب گزینه برتر ارائه دادند که کلیات گزینه برتر هر سه طرح به صورت مشروط مورد موافقت ستاد قرار گرفت و مقرر شد استانداری­‌های ذیربط در اسرع وقت و با همکاری­ سازمان‌های مسئول ملی، نسبت به طرح و بازنگری و بررسی جزئیات گزینه برتر و  استعلامات استانی از طریق شورای برنامه ریزی و توسعه استان اقدام و تأییدیه را  رسماً جهت تصویب نهایی به ستاد اعلام کنند.

معاون حمل و نقل افزود: در این نشست همچنین دو موضوع اساسی در ارتباط با ادامه کار مورد تأکید قرار گرفت. نخست اینکه احداث مراکز لجستیک صرفاً به اختصاص زمین و ایجاد دسترسی به آن محدود نشود و فرآیند تخصیص زمین و امکانات، منوط به دارا بودن برنامه مشخص سرمایه‌گذاری مرکز باشد، که در این زمینه ضرورت دارد تحولاتی در رویکرد دستگاه‌های مسئول ملی و متولیان استانی نسبت به سرمایه‌گذاری در این زیرساخت‌­های کلیدی جهت تقویت نگاه سرمایه پذیر-سرمایه‌­گذار به جای نگاه سنتی کارفرما-پیمانکار ایجاد شود.

وی ادامه داد: موضوع دوم اینکه، فرایند عملیاتی شدن این مراکز، به صورت فازبندی و در چارچوب چند مرحله اجرایی با زمان بندی مشخص اجرا شود که این نوع نگاه، در زمان بندی تملک زمین و توسعه زیرساخت‌­ها و امکانات اثرگذار خواهد بود.      

دبیر ستاد مراکز لجستیک کشور در پایان گفت: با توجه به اینکه در لایحه برنامه هفتم توسعه که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، وزارت راه و شهرسازی به عنوان عهده دار مسئولیت ستاد ملی ترانزیت و نیز دستگاه سیاست‌گذار لجستیک تعیین شده است، بازنگری و به‌روز رسانی مطالعات پهنه بندی مراکز لجستیک کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

افندی‌زاده گفت: در همین راستا، علاوه بر تلاش برای ایجاد هم افزایی و هماهنگی لازم بین اعضای ستاد جهت ایفای هرچه بهتر نقش و وظایف سازمان‌های مسئول ملی، حسب تأکید وزیر محترم راه و شهرسازی، فراهم کردن شرایط حمایت و  مشارکت حداکثری استانداری­‌ها در کلیه مراحل، به عنوان یک اصل در اولویت قرار دارد.