شناسهٔ خبر: 139943 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار نارنجی هواشناسی برای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی

طوفان گردوخاک سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی برای شرایط جوی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از احتمال تگرگ و توفان گردوخاک و شن در این مناطق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور برای دو سامانه، تشدید فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه موجب رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید و احتمال تگرگ در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان خواهد شد.

اختلال در سفرهای بین شهری، سیلابی شدن مسیل‌ها، افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها از مخاطرات این سامانه اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در عبور و مرور از نواحی مرتفع، اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و ارتفاعات و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش شدید گرادیان فشاری اعلام شده که طی دو روز آینده موجب وزش باد شدید و توفان گردوخاک و شن در مناطق مستعد خواهد شد.

این سامانه روز دوشنبه در نیمه شرقی خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان و روز سه‌شنبه در جنوب شرق خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان فعالیت خواهد کرد.

اثر مخاطره نیز توفان گردوخاک(در مناطق مستعد توفان شن)، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، تیرهای برق، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

اجتناب از حضور در فضای باز، عدم تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، پرهیز از سفرهای بین شهری، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی در این شرایط جوی ضروری است.