شناسهٔ خبر: 140279 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ و خیزش گردوخاک

باد طوفان توفان وزش باد سازمان هواشناسی کشور نسبت به فعالیت دو سامانه هشدار داد که موجب وزش باد شدید خواهد شد و احتمال بارش تگرگ و خیزش گردوخاک را به دنبال دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نفوذ سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی از امروز تا روز دوشنبه موجب رگبارورعدوبرق، وزش باد نسبتا شدید و احتمال بارش تگرگ خواهد شد.

این سامانه روز شنبه شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، شمال کردستان، زنجان، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز و تهران و شرق و جنوب فارس را در بر می‌گیرد.

مناطقی مثل شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، غرب گلستان، ارتفاعات استانهای قزوین، البرز و تهران، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب و شرق فارس روز یکشنبه درگیر این سامانه می‌شوند.

روز دوشنبه نیز این شرایط جوی در اردبیل، شمال استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، غرب گلستان، دامنه و ارتفاعات هرمزگان، جنوب و شرق فارس و دامنه و ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان جریان دارد.

اثر مخاطره این سامانه احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاگ، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، احتیاط در هرگونه فعالیتهای کوهنوردی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری اعلام شده که از روز شنبه تا روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۰۹ موجب وزش بادشدید و گرد و خاک در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، سمنان، یزد، اصفهان، قم، کرمان، مرکزی، جنوب تهران و جنوب البرز خواهد شد.

اثر مخاطره این سامانه در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط و اجتناب از رفت وآمد های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه کرده است.