شناسهٔ خبر: 140465 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر:

نیمی از تصادفات جاده‌ای استان واژگونی و خروج از جاده است

رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: در محورهای برون شهری استان بوشهر سهم تصادفات از نوع واژگونی یا خروج خودرو از جاده ۵۰ درصد است، درحالی که این این شاخص در کشور به طور متوسط ۳۰ درصد ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(بوشهر) بابک کاوه ئیان رییس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: در محورهای برون شهری استان بوشهر سهم تصادفات از نوع واژگونی یا خروج خودرو از جاده ۵۰ درصد  است، درحالی که این این شاخص در کشور به طور متوسط ۳۰ درصد ثبت شده است.

کاوه ئیان با اشاره به اینکه واژگونی یا چپ کردن خودرو یکی از خطرناکترین شکل های تصادف رانندگی به شمار می رود که علاوه بر خسارت های مالی، تهدید جدی برای سلامت سرنشینان خودروها است، تصریح کرد: مهمترین عامل سهم بالای واژگونی در تصادفات استان بوشهر سرعت غیر مجاز و توجه نکردن به جلو است.

کاوه ئیان توضیح داد: براساس آمار سامانه های هوشمند اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، متوسط سرعت بوشهری‌ها در رانندگی ۸۴ کیلومتر در ساعت است که ۱۰ کیلومتر بیشتر از میانگین کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سرعت غیرمجاز ریشه در تمام سوانح جاده‌ای در استان بوشهر دارد خاطرنشان کرد: بوشهر از استان‌های اول کشور در زمینه میانگین سرعت رانندگی است، از این رو کاهش آمار سوانح جاده‌ای نیازمند کاهش سرعت حرکت رانندگان است.

مدیر ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر درباره آسیب شناسی سایر دلایل واژگونی پس از سرعت بالا اظهار داشت: تغییر وضعیت خودروها و افزایش مرکز ثقل آن که در خودروهای موسوم به شوتی رخ می دهد از دیگر دلایل برهم خوردن تعادل و واژگونی در جاده های استان بوشهر محسوب می شود.

این کارشناس حوزه ایمنی و ترافیک درباره دلایل دیگری که منجر به واژگونی خودروها یادآور شد: تنظیم نبودن باد لاستیک ها، صاف بودن آج لاستیک، باد بیش از حد لاستیک ها که باعث کاهش سطح تماس با جاده می گردد و امکان واژگونی را افزایش می دهد، از این رو تنظیم باد لاستیک ها باید مورد توجه باشد.

کاوه ئیان افزود: همچنین تغییر مسیر ناگهانی خودرو ناشی از عدم رعایت فاصله مناسب با خودروی جلویی یا حواس پرتی راننده بخاطر استفاده از تلفن همراه یا خستگی، خواب آلودگی یا مواجهه با موانع متحرک مثل عابرین پیاده یا حیوانات در جاده از دیگر دلایل واژگونی ها است.