شناسهٔ خبر: 140538 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شهرستان کیار در سال جاری فاقد راه‌های روستایی خاکی می‌شود

شهرستان کیاردر سال جاری فاقد راه‌های روستایی خاکی می‌شود معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌های چهارمحال و بختیاری گفت: شهرستان‌های فارسان، بن، سامان و بروجن فاقد راه روستایی خاکی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند که با اقدامات انجام شده تا پایان سال کیار نیز به این شهرستان‌ها ملحق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان چهارمحال و بختیاری)سید مهدی مرتضوی‌زاده معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: شهرستان‌های فارسان، بن، سامان و بروجن فاقد راه روستایی خاکی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند که با اقدامات انجام شده تا پایان سال کیار نیز به این شهرستان‌ها ملحق می‌شود و پروژه‌های بعدی در این شهرستان‌ها ارتقاء راه‌های ارتباطی روستایی می‌شود.

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ه‌ای چهارمحال و بختیاری به فعالیت‌های بخش حوزه نگهداری راه‌های روستایی اشاره کرد و بیان داشت: در سه ماهه اول سال جاری ۲۳ کیلومتر آسفالت شامل ۷ کیلومتر روکسش آسفالت راه‌های فرعی و و ۱۶ کیلومتر روکش آسفالت، ۹۷ کیلومتر لکه‌گیری، ۳۳۵ تن پرکردن چاله، ۱۳۴ کیلومتر لای‌روبی، ۴۵ کیلومتر اصلاح شیب شیروانی، ۳۳۲ کیلومتر تیغ‌زنی، ۱۸۸ کیلومتر شانه‌سازی در شهرستان‌ها، ۱۳۴ کیلومتر ریزش‌برداری و ۱۸ کیلومتر بهسازی مسیر انجام شد.

وی ادامه داد: کلیه پروژه‌های این معاونت در سفر ریاست جمهوری کلید زده و قراردادها منعقد شدند اما دستور کارهای جدید تنها بر اساس ابلاغ‌ها اعتبار انجام می‌شود.

تنها ۷۰ میلیارد تومان از ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب شده تخصیص داده و ابلاغ شده است

مرتضوی‌زاده بیان کرد: ۷۰۰ میلیاردتومان اعتبار برای پروژه‌های استان در سفر ریاست جمهوری مصوب شد که تا کنون تنها ۷۰ میلیارد تومان آن محقق و جذب شده است. 

معاون فنی و ساخت راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌های استان افزود: طبق مصوبه مجلس تمام اعتبارات نگهداری راه‌های روستایی باید تماماً از طریق اعتبارات استانی تامین شود که این مصوبه برای استان‌های کوچک مانند این استان که اعتبارکمی دارند سبب عقب‌افتادگی استان شد.

وی در پایان با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده احداث هر کیلومتر راه روستایی ۴ تا ۳.۵ میلیارد تومان و روکش هر کیلومتر آسفالت ۲ تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه لازم دارد، گفت:  از آنجایی که نگهداری ۲ هزار  ۷۰۰ کیلومتر از ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی استان با این معاونت است طبق آخرین برآورد هزینه نگهداری کل مسیرها ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد اما این در صورتی است که اعتبار سال گذشته استان در خصوص راههای روستایی تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بود.