به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش پلیس امنیت اقتصادی با اشاره به اینکه حقیقتا حضور در جمع پلیس احساس غرورآفرینی به همراه دارد و هر روز شاهد رشادتهای نیروهای فراجا در نقاط مختلف کشور هستیم، گفت: فراجا شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و جمهوری اسلامی ایران کرده و میکند و ضمن تهنیت به دلیل شهادت این عزیزان، بابت از دست رفتن چنین انسانهای ارزشمندی غمگین میشویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامهریزی آموزشی باید مدنظر قرار گیرد و افتخار میکنیم که در خدمت دوستان باشیم و در درگاه خروج گمرک میتوان جهت استقرار برنامهریزی کرد.
سازمان بنادر با همراهی پلیس امنیت اقتصادی فعالیتها را پیش میبرد
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ارتباط بین برنامه یگان حفاظت بنادر و فراجا بسیار میتواند کارگشا باشد، عنوان کرد: فرماندهی یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی از بین نیروهای نظامی و انتظامی انتخاب میشود و ظرفیت یگان حفاظت سازمان بنادر بسیار زیاد است و میتواند به فراجا کمک شایانی داشته باشد.
صفایی با اشاره به اینکه یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر اینکه درون محوطه بندر فعال است، در در درب خروج نیز فعالیت میکند، گفت: امیدوار هستیم با توجه به شرایطی که برای پلیس امنیت اقتصادی فراهم میشود بتوانیم در کنار یکدیگر موارد را پیش ببریم.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل دریایی به دلیل ایمنی و ارزانی باعث تسهیل تجارت جهانی شده است، اظهار داشت: اگر حمل و نقل دریایی نبود شاید تجارت جهانی نیز وجود نداشت و نمیتوانستیم شاهد انتقال ارزان کالا به نقاط مختلف دنیا باشیم.
فعالیت بیش از ۹۰ هزار فروند کشتی اقیانوسپیما در دنیا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ناوگان کشتیرانی دنیا که تمام تجارت جهانی را انجام می دهد بیش از ۹۰ هزار فروند کشتی اقیانوس پیما است، خاطرنشان کرد: این تعداد سالانه بیش از ۱۱ میلیارد تن کالا بین بنادر مختلف دنیا تبادل می کند که سهم ایران از این ۱۱ میلیارد تن کالا، ۲۵۰ میلیون تن کالا است.
صفایی ادامه داد: کشور ما بیش از ۹۰ درصد تجارت خارجی خود اعم از صادرات و واردات را از مسیر حمل و نقل دریایی انجام می دهد و در دولت سیزدهم برای اولین بار میزان صادرات از تناژ و ارزش بیش از واردات شده است و شاید اگر حمل و نقل دریایی وجود نداشت تجارت خارجی کشور به ۱۰ درصد هم نمیرسید.
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای بزرگترین ناوگان کشتیرانی منطقه غرب آسیا است و بیش از ۴۰۰ فروند کشتی اقیانوس پیما داریم که نه تنها تجارت خارجی کشور را انجام می دهند بلکه در برخی نقاط مختلف دنیا علی رغم تحریم ها و مشکلات موجود در حال فعالیت هستند.
اهمیت بسیار بالای تبادل اطلاعات در جابجایی کالا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار مهم در تجارت ۱۱ میلیارد تنی کالا، تبادل اطلاعات است، گفت: مسیر جابجایی کالا با استفاده از ابزار اطلاعاتی به صورت برخط رصد میشود و جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور از ابزار خوبی جهت تبادل اطلاعات برخوردار است.
صفایی افزود: اگر سامانه تبادل اطلاعات یکپارچه و مسیر گمرک و سایر ارگانها یکی نشود به مشکل برخواهیم خورد؛ علاوه بر این عدم توجه به این مسئله موجب میشود شفافیت وجود نداشته باشد و همه ما از مجموعه پلیس امنیت، یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی، مجموعه پیمانکاران، گمرک، کشتیرانی و...روی یک پلتفرم قرار نداشته باشیم، بنابراین امیدواریم عزمی جدی وجود داشته باشد که سامانه گمرک به سامانه جامع انبارها وصل شود و تمام اطلاعات تحت کنترل قاطع پلیس امنیت اقتصادی باشد چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد به طور حتم همچنان سردرگم خواهیم بود و در این مسیر به دلیل اصلاحیههای مربوط به کالا و پروانهها، ممکن است با پاسخهای متفاوتی همراه باشیم.
وظایف ذاتی سازمان بنادر و دریانوردی
وی با اشاره به اینکه وظیفه ذاتی سازمان بنادر و دریانوردی، حمل و نقل، تخلیه و بارگیری، جابجایی کالا است، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی به محموله و اینکه چه ارزشی دارد، کاری ندارد و وظیفه ذاتی سازمان است که به عنوان کشور صاحب پرچم تمامی کنوانسیونهای سازمان بینالمللی دریانوردی و سازمان جهانی کار را رعایت کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این سازمان در دریا به عنوان کشور صاحب ساحل وظیفه دارد امداد و نجات، مقابله با آلودگی و...را انجام دهد، بیان کرد: سالانه ۱۴۰ هزار تردد کشتی به بنادر کل کشور داریم و نباید شاهد آلودگی دریایی در آبهای های سرزمینی و منطقه انحصاری اقتصادی باشیم، همچنین به عنوان دولت صاحب بندر، کشتی هایی که وارد بنادر می شوند باید با ایمنی کامل وارد و خارج شوند و زمانی که کشتی از ۲۰۰ مایلی وارد کشور می شود، تحت کنترل قرار دارد و بار خود را تخلیه میکند.
یگان حفاظت سازمان بنادر بازوی فراجا است
صفایی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس تمامی فعالیتهایی که به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار کرده به ارزش و نوع کالا دقتی ندارد و این مسئله به گمرک مربوط است تا در نهایت کالا ترخیص شود، تاکید کرد: فراجا نباید مجموعه یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی را جدا از خود ببیند و این یگان به عنوان بازوی فراجا به شمار میرود که علاوه بر ماموریتهای خود به ماموریتهای فراجا نیز توجه کامل دارد.