شناسهٔ خبر: 140565 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

رگبار و رعدوبرق به دنبال رشد ابرهای همرفتی

رگبار رعد و برق باد و باران سازمان هواشناسی نسبت به رشد ابرهای همرفتی که رگبار باران و وزش باد شدید را به دنبال دارد و موجب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا می‌شود، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سطح زرد هواشناسی برای دو سامانه، رشد ابرهای همرفتی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب از امروز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه فته جاری موجب رگبار و رعدوبرق و وزش باد نسبتا شدید می‌شود.

این سامانه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در دامنه و ارتفاعات نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس و هرمزگان فعال است و روز پنج‌شنبه دامنه و ارتفاعات در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس، مازندران، نیمه شمالی اردبیل و شمال آذربایجان شرقی را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره این سامانه احتمال اختلال در تردد جاده ای، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها، صاعقه و در نواحی مستعد وزش باد و خیزش گردوخاگ اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها توصیه کرده است.

سامانه دوم افزایش گرادیان فشاری پیش‌بینی شده که طی همین مدت موجب وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

تمرکز این سامانه در خراسان رضوی، یزد، کرمان، اصفهان، فارس، شرق و جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب استانهای تهران، البرز و قزوین خواهد بود.

این شرایط جوی در مناطق مستعد موجب خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا می‌شود و احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت را به دنبال دارد.

همچنین وزش باد شدید می‌تواند موجب سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال شود به همین منظور لازم است از عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال اجتناب کرد.

احتیاط و اجتناب از رفت وآمد های غیر ضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، احتیاط در فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.