شناسهٔ خبر: 140660 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری مطرح کرد؛

ضرورت تخصیص ۱۵ درصدی تسهیلات نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جمع روسای ادارات ارتباط و اطلاع‌رسانی‌های استان‌های سراسر کشور گفت: تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده شامل نوسازی در بافت‌های فرسوده نیز می‌شود و در واقع ۱۵ درصد از تسهیلات نهضت ملی مسکن باید به بافت‌های فرسوده اختصاص یابد که وظیفه روابط عمومی‌هاست این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده و شهروندان را از حقوق خود مطلع کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گردهمایی روسای ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها که با حضور وحید قربانی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و روسای ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برگزار شد، گفت: فعالیت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری که ابتکار، شجاعت و جرات را از مدیران انتظار دارند پیش می‌بریم و باید بدانیم که هر سه این واژه تفسیرهای خاص خودشان را دارند.

نوسازی ۱۴۱ هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: بازآفرینی شهری یک کار تدریجی است که نیاز به ممارست و پشتکار فراوان دارد، در هشتمین جلسه شورای عالی مسکن گزارشی از نوسازی ۱۲۲ هزار واحد مسکونی  ارایه کردیم و این آمار در عرض سه ماه و در آخرین جلسه شورای عالی مسکن که هفته گذشته برگزار شد به ۱۴۱ هزار واحد افزایش یافت و این سرعت فزاینده نتیجه تلاش شما و همکارانتان در ادارات کل راه و شهرسازی در همکاری با شهرداری‌ها و مردم است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از روسای ادارات ارتباطات و اطلاع رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها خواست تا در راستای هماهنگی انجام شده با مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در صدا و سیمای ملی و استان‌ها برنامه‌های گفت و گو محور با موضوع بازآفرینی شهری داشته باشند.

آیینی استفاده از ظرفیت تریبون امامان جمعه برای تشویق مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را از دیگر مواردی برشمرد که باید موردتوجه روابط عمومی ها قرار گیرد. 

روابط عمومی شهرداری و شوراهای شهر شرکای راهبردی روابط عمومی راه و شهرسازی هستند

وی تصریح کرد: روابط عمومی شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها شرکای روابط عمومی ادارات کل راه و شهرسازی هستند که باید تعامل و همکاری با آنها تقویت شود.

آئینی از تصمیم جدید شرکت بازآفرینی شهری برای افزایش بودجه ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی خبر داد .

افزایش تسهیلات ودیعه اسکان موقت در بافت‌های فرسوده تمامی شهرها

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به افزایش تسهیلات در حوزه بافت‌های فرسوده تاریخی و ودیعه مسکن، تصریح کرد: همان‌طور که مطلع هستید تسهیلات ودیعه اسکان موقت به ۱۲۰ میلیون تومان در تهران و کلانشهرها و ۹۰ میلیون تومان در سایر شهرها افزایش یافت و همچنین برای اولین بار سرفصل اعتباری ویژه‌ای جهت مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده تاریخی تعریف شده است که معادل ۸۰ درصد وام ساخت است.

ضرورت تخصیص ۱۵ درصد تسهیلات نهضت ملی مسکن به بافت های فرسوده

وی در خصوص تسهیلات بافت‌های فرسوده نیز عنوان کرد: تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده شامل نوسازی در بافت‌های فرسوده نیز می‌شود و در واقع ۱۵ درصد از تسهیلات نهضت ملی مسکن باید به بافت‌های فرسوده اختصاص یابد که وظیفه روابط عمومی‌هاست این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده و شهروندان را از حقوق خود مطلع کنند.

برنامه آسفالت تمامی معابر خاکی در بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی طی دو سال

آئینی در ادامه با اشاره به اینکه معابر خاکی بدترین چهره محرومیت به شمار می‌رود، اظهار کرد: هدف این است طی دو سال آینده تمام معابر خاکی محلات هدف آسفالت شوند علاوه بر این در کل کشور ۳۰۰ پروژه ناتمام در حوزه بازآفرینی وجود دارد که به دنبال تامین اعتبار این ۳۰۰ پروژه و تکمیل این پروژه‌ها در سال جاری هستیم.

ثبت نوسازی ۱۹ هزار و ۳۷۷ واحد در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری راه اندازی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری آماری از این سامانه ارایه کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون نوسازی  ۱۹ هزار و ۳۷۷  واحد در این سامانه ثبت شده است که انتظار می‌رود تا پایان سال به ۱۵۰ هزار واحد برسد .

تشکیل قرارگاه جهادی نوسازی مسکن در شرکت بازآفرینی شهری ایران

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی نوسازی مسکن در شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: انتظار می‌رود این قرارگاه در سایر استان‌ها نیز تشکیل شود و ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی عضو فعال این قرارگاه باشند.

تاکید بر تعامل با شهرداری‌ها برای پیشبرد اهداف نوسازی بافت‌های فرسوده

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص بسته تشویقی ۱۹ بندی کالبدی ارایه و اظهار کرد: بسته تشویقی ۱۹ بندی آخرین اصلاحیه طرح تفصیلی شهرهاست و اطلاع‌رسانی در خصوص این بسته بسیار مهم است، باید علاوه بر اطلاع‌رسانی، تعامل با شهرداری‌ها را پیش برد. اکنون ۶۰ شهر در حال تدوین بسته تشویقی متناسب با شهر خودشان هستند و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وحید قربانی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در این نشست با بیان این که در شرکت بازآفرینی شهری ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اطلاع‌رسانی وجود دارد، اظهار کرد: همان‌طور که عنوان شد بازآفرینی نیاز به به ترویج و آگاهی‌بخشی دارد و عملکرد شرکت بازآفرینی شهری ایران زمانی نمود پیدا می‌کند که بتواند مشارکت مردم را جلب کند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی افزود: از آن جا که مدیران ادارات کل راه و شهرسازی در شورای هماهنگی استانداری‌ها نیز عضو هستند می‌توانند در این شورا صدای بازآفرینی شهری باشند.

تقویت مطالبه‌گری شهروندان

قربانی ضمن استقبال از پیشنهاد آیینی در خصوص تشکیل شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی بازآفرینی شهری گفت:  برگزاری جشنواره روابط عمومی‌ها در حوزه بازآفرینی شهری نیز می‌تواند به توسعه این امر کمک کند.

وی ترویج بسته ۱۹ بندی شهرسازانه را بسیار مناسب خواند و گفت: بعد از ابلاغ این مصوبه توسط وزیر راه و شهرسازی فعالیت‌های خوبی از سوی شرکت بازآفرینی شهری در جهت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی آن انجام شد و بازخورد آن در رسانه‌های جمعی منجر به مطالبه‌گری شهروندان شده است.

گفتنی است در این نشست روسای ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به بیان مشکلات و تجربیات خود در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطات پرداختند و در پایان از ادارات برتر در این حوزه تقدیر و قدردانی شد.