شناسهٔ خبر: 140766 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دستگاه غیرفرهنگی الگو در امر اقامه نماز

داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با توجه به اقدامات گسترده انجام شده برای فراهم ساختن زمینه اقامه نماز در راه‌های کشور، به عنوان یک دستگاه غیر فرهنگی الگو در امر اقامه نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان در بازدید هیات ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور که به منظور ارزیابی میدانی از برنامه‌ها و فعالیت‌های اقامه نماز این سازمان انجام شد، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ باب مجتمع خدماتی رفاهی در راههای کشور در حال بهره‌برداری و توسط کاربران جاده‌ای در حال استفاده است و بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ باب مجتمع در حال احداث است که با بهره برداری از آنها به طور میانگین در هر ۳۸ کیلومتر یک باب مجتمع خواهیم داشت.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: تلاش سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای همواره اختصاص فضای مناسب به امر اقامه نماز در اماکن تحت اختیار این سازمان بوده است و در این راستا از تمام ظرفیت‌های موجود برای ترویج فریضه نماز استفاده خواهیم کرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی ضمن قدردانی از همراهی و حمایت‌های ستاد اقامه نماز کشور در امر ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، ابراز امیدواری کرد با مجموعه تمهیدات پیش‌بینی شده، هیچ یک از رانندگان، مسافران و کاربران جاده‌ای دغدغه ای برای اقامه نماز و همچنین دسترسی به امکانات بهداشتی در راههای کشور را نداشته باشد.

بر اساس این گزارش سید علی مهدیان معاون برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز نیز ضمن قدردانی از تلاش سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای در جهت اشاعه فرهنگ اقامه نماز اعلام کرد: با توجه به در پیش بودن سفرهای اربعین و مسئولیت ستاد اقامه نماز کشور در خصوص نظارت و راهبری دستگاه های اجرایی در ارائه خدمات مطلوب اقامه نماز به مسافران و زوار اربعین حسینی، ضروری است ایجاد دسترسی رصد هوشمند پایانه های مرزی و مسیرهای منتهی به مرزهای تعیین شده جهت تردد زوار و مسافران در ایام اربعین و ایام پرتردد سفر از سوی سازمان در اختیار ستاد اقامه نماز قرار گیرد.

در این جلسه سازمان موظف شد نسبت به ارسال اطلاعات مربوط به مکان یابی و جانمایی احداث نمازخانه ها در راه های مواصلاتی کم برخوردار به تفکیک استان ها، شهرستان ها و راه های مواصلاتی به ستاد اقامه نماز اقدام کند.

بر اساس این گزارش ستاد اقامه نماز کشور با همکاری سازمان برنامه و بودجه نسبت به ایجاد ردیف بودجه خاص برای احداث نمازخانه های بین راهی در ردیف بودجه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام نماید، این سازمان اطلاعات مربوط به فضاهای اقامه نماز (مسجد یا نمازخانه) را براساس شاخص‌های مد نظر ستاد اقامه نماز در اختیار ستاد قرار خواهد داد.

طبق مصوبات این جلسه ستاد اقامه نماز با هماهنگی ستاد مرکزی خدمات سفر، اطلاعات مربوط به مراکز ۱مداد و نجات جاده ای را به منظور درج در سامانه ۱۴۱ در اختیار سازمان راهداری قرار خواهد داد.

بر مبنای این گزارش ارائه مشخصات مساجد و نمازخانه های بین راهی در اپلیکیشن های بومی "نشان" و "بلد" توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از دیگر مصوبات این جلسه بود، همچینن مقرر شد ستاد اقامه نماز برای دسترسی به رصد هوشمند پایانه های مرزی در ایام اربعین و ایام پرتردد سفر در سامانه ۱۴۱، از سازمان راهداری مطالبه کند و ساماندهی فضاهای اقامه نماز راه های مواصلاتی کشور با محوریت ستاد اقامه نماز کشور و مشارکت سایر دستگاه های متولی پیگیری شود.

این گزارش حاکی است برنامه‌ریزی جهت آموزش و توانمندسازی راهبران وسایل نقلیه عمومی و باری تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص احکام نماز سفر و مسافر به صورت مشترک از دیگر مصوبات این جلسه بود.

شایان ذکر است دراین جلسه معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، معاونین و مدیران کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نیز حضور داشته و گزارشی از عملکرد سال گذشته حوزه مسئولیت خویش را ارائه نمودند که مورد استقبال و تقدیر هیأت ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور قرار گرفت.